ARTISTS IN FOCUS

Chantal Akerman

Presque 30 ans après, CINEMATEK s’unit à nouveau à Bozar pour célébrer, en intégralité, la vie et l’œuvre de Chantal Akerman. Bozar accueille aujourd’hui la large exposition Chantal Akerman : Travelling avec sept de ses installations (de l’iconique et historique D’Est : au bord de la fiction à la dernière magistrale Now), à côté de films et d’une présentation des archives de sa maison de production. CINEMATEK organise de son côté sur cinq mois une rétrospective intégrale de la cinéaste, tout en proposant une sélection de films qui furent marquants pour elle.

Les deux institutions vous invitent ainsi à une sorte de « tout » Chantal Akerman, un plongeon dans son œuvre pour celles et ceux qui l’admirent déjà et une merveilleuse invitation à la découvrir pour celles et ceux qui ne la connaissent pas assez. Née à Bruxelles en 1950 et fille de survivants de l’Holocauste, Chantal Akerman a réalisé plus d’une quarantaine de films (courts, moyens et longs métrages) dans lesquels elle aborda tour à tour la fiction, le documentaire, la comédie musicale. Elle est également l’auteure de livres traduits dans de nombreuses langues, et dès 1995, elle a mêlé étroitement création filmique et vidéo, réalisant des installations qui la placeront, comme ses films l’ont fait dans le monde du cinéma, dans celui de l’art contemporain. Akerman a tiré profit et a diversifié ses pratiques, tissant une œuvre plurielle, avec en filigrane l’Histoire et le traumatisme générationnel.

« La collaboration avec CINEMATEK témoigne de notre engagement à préserver et promouvoir l’œuvre de Chantal, offrant ainsi une perspective unique sur son univers cinématographique. »

(Sylviane Akerman)

Chantal Akerman werd door kenners reeds beschouwd als een van de invloedrijkste Europese cineasten van haar generatie en in december 2022 werd ze ook de regisseuse van de “beste film aller tijden”, toen Jeanne Dielman, 23 Quai du Commerce, 1080 Bruxelles op nummer 1 kwam te staan in de poll van het Britse tijdschrift Sight and Sound. Dichter bij huis maakt de cineaste voortaan deel uit van de openbare ruimte: in september 2023 werd de promenade in het midden van de Handelskaai omgedoopt tot Chantal Akermandreef, en wat verderop huldigde de Stad Brussel een monumentale muurschildering in, een scène uit Jeanne Dielman. Vandaag is de cineaste van belang voor alle generaties en wordt ze uitgebreid bestudeerd ; haar archieven worden geraadpleegd, gepubliceerd en tentoongesteld. Chantal Akerman markeerde de filmgeschiedenis met haar moderniteit, en door de manier waarop ze tijd en ruimte benaderde. In 2024 spreekt ze tot velen onder ons – zowel via haar visionaire films als via haar vragen over identiteit, herinnering, ballingschap, erfgoed, feminisme en religie.

De cineaste vertrouwde CINEMATEK haar films toe, alsook de restauraties ervan, een missie die in 2013 begon. Omdat ze graag wilde dat haar werk bewaard en doorgegeven zou worden binnen een stichting richtte ze in 2017 met haar zus de Fondation Chantal Akerman op. Dankzij de samenwerking met CINEMATEK, een voortzetting van de nauwe band tussen de instelling en de filmmaakster, is de Fondation Chantal Akerman erin geslaagd het overgrote deel van haar films (in alle bestaande formaten: negatieven, rushes, distributieprints, …) samen te brengen en ze in Brussel in het Filmarchief te bewaren. De door CINEMATEK gerestaureerde films, die over de hele wereld worden getoond, maken haar filmografie toegankelijker dan ooit. Gezien het uitzonderlijke karakter van deze volledige retrospectieve zullen de belangrijkste films van Chantal Akerman uitzonderlijk ook vertoond worden vanaf de bewaarde filmkopieën, waardoor de kijker de unieke kans krijgt ze tijdens een projectie op originele drager te bewonderen.

Net als de tentoonstelling, die ook veel werkdocumenten toont, wil deze retrospectieve Chantal Akerman “in volle creatie” presenteren. Enerzijds wordt haar filmografie vergezeld van een carte blanche met films die belangrijk voor haar waren, de films die haar zin gaven om zelf films te maken ; die het haar mogelijk maakten afstand te nemen van fictie ; die haar eigen werk richting gaven ; die haar op haar traject vergezelden. Ze werden gekozen in nauwe samenwerking met Marilyn Watelet, haar jeugdvriendin en metgezel in hun gezamenlijk avontuur: de oprichting van productiehuis Paradise Films in de jaren 1970. Anderzijds verwelkomen we doorheen het hele programma degenen die met haar hebben samengewerkt: acteurs, monteurs, producenten, cameramannen en -vrouwen, geluidstechnici, muzikanten.

Dit eerste deel van de retrospectieve (1967-1989) opent met Akermans filmessays voor het toelatingsexamen voor de Brusselse filmschool INSAS en toont vervolgens de bekende films die ze draaide in de jaren 1970 (Je tu il elle, Jeanne Dielman, Les Rendez-vous d’Anna, News from Home) en waarmee ze een plekje veroverde binnen de filmgeschiedenis – maar ook aan de universiteiten, binnen de Amerikaanse genderstudies, en in het hart van filmmakers en kunstenaars. Daarnaast staan haar eerste, onbekende werken op het programma: haar tweede film, L’Enfant aimé ou Je joue à une femme mariée ; 15/8 gemaakt met Samy Szlingerbaum, die een vriend van haar was ; de experimentele films La Chambre en Hotel Monterey uit haar New Yorkse jaren ; en de prachtige rushes van het onvoltooide project Hanging Out Yonkers. In de jaren 1980 ontwikkelt Chantal Akerman, vaak met enige moeite, persoonlijke projecten: Les Années 80, voorafgaand aan Golden Eighties en Toute une nuit, gefilmd in Brussel. Ze gaat in op (al dan niet documentaire) televisieopdrachten (Un jour Pina a demandé, Family Business) en geeft muziek een centrale plaats, dankzij haar ontmoeting met de celliste Sonia Wieder-Atherton. Tot slot steekt ze opnieuw de oceaan over en vertelt met Histoires d’Amérique verhalen van de Joodse geschiedenis – van Europa tot de Verenigde Staten.

CINEMATEK heeft de eer om van maart tot mei monteuse Patricia Canino, acteur Jan Decorte, producer Marilyn Watelet, cameraman en -vrouw Luc Benhamou en Caroline Champetier, celliste Sonia Wieder-Atherton, en de Belgische filmmakers Boris Lehman en Eric de Kuyper uit te nodigen voor korte en langere getuigenissen. We verwelkomen ook belangrijke figuren uit de film- en kunstwereld om films in te leiden: mensen die Chantal Akerman persoonlijk gekend hebben, over haar schrijven, of zich door haar laten inspireren: cineasten en kunstenaressen Sharon Lockhart en Anouk De Clercq, kunsthistorica en journaliste Elisabeth Lebovici, filmtheoretica en cineaste Laura Mulvey en danseres en choreografe Michèle Anne De Mey.

Nothing moved me more than the 4 four-minute films that Chantal Akerman shot in 1967 – a year before Saute ma ville – as her application to the INSAS in Brussels.

(Pedro Costa)

Dit eerste deel van de retrospectieve (1967-1989) opent met Akermans filmessays voor het toelatingsexamen voor de Brusselse filmschool INSAS en toont vervolgens de bekende films die ze draaide in de jaren 1970 (Je tu il elle, Jeanne Dielman, Les Rendez-vous d’Anna, News from Home) en waarmee ze een plekje veroverde binnen de filmgeschiedenis – maar ook aan de universiteiten, binnen de Amerikaanse genderstudies, en in het hart van filmmakers en kunstenaars. Daarnaast staan haar eerste, onbekende werken op het programma: haar tweede film, L’Enfant aimé ou Je joue à une femme mariée ; 15/8 gemaakt met Samy Szlingerbaum, die een vriend van haar was ; de experimentele films La Chambre en Hotel Monterey uit haar New Yorkse jaren ; en de prachtige rushes van het onvoltooide project Hanging Out Yonkers. In de jaren 1980 ontwikkelt Chantal Akerman, vaak met enige moeite, persoonlijke projecten: Les Années 80, voorafgaand aan Golden Eighties en Toute une nuit, gefilmd in Brussel. Ze gaat in op (al dan niet documentaire) televisieopdrachten (Un jour Pina a demandé, Family Business) en geeft muziek een centrale plaats, dankzij haar ontmoeting met de celliste Sonia Wieder-Atherton. Tot slot steekt ze opnieuw de oceaan over en vertelt met Histoires d’Amérique verhalen van de Joodse geschiedenis – van Europa tot de Verenigde Staten.

CINEMATEK heeft de eer om van maart tot mei monteuse Patricia Canino, acteur Jan Decorte, producer Marilyn Watelet, cameraman en -vrouw Luc Benhamou en Caroline Champetier, celliste Sonia Wieder-Atherton, en de Belgische filmmakers Boris Lehman en Eric de Kuyper uit te nodigen voor korte en langere getuigenissen. We verwelkomen ook belangrijke figuren uit de film- en kunstwereld om films in te leiden: mensen die Chantal Akerman persoonlijk gekend hebben, over haar schrijven, of zich door haar laten inspireren: cineasten en kunstenaressen Sharon Lockhart en Anouk De Clercq, kunsthistorica en journaliste Elisabeth Lebovici, filmtheoretica en cineaste Laura Mulvey en danseres en choreografe Michèle Anne De Mey.


L’exposition Chantal Akerman : Travelling est pré--sentée au Jeu de Paume (Paris) du 28.09.2024 au 19.01.2025. Les deux expositions sont accompagnées d’une publication conjointe faite de contributions inédites d’artistes, cinéastes et collaborateurs de Chantal Akerman.


En collaboration avec

Akerman 2024


en collaboration avec ⁄ in samenwerking met

image
Friday 19.04 21:00 LEDOUX Cart
Saturday 27.04 21:00 LEDOUX Cart

Chantal Akerman

Tous les autres s’appellent Ali
Angst essen Seele auf
  • Rainer Werner Fassbinder, Allemagne de l'Ouest - West-Duitsland 1974 ⁄ Brigitte Mira, El Hedi ben Salem, Irm Hermann ⁄ couleur - kleur ⁄ 92' ⁄ ST - OND: FR - NL

image
Sunday 28.04 17:00 LEDOUX Cart
Friday 03.05 19:00 LEDOUX Cart

Chantal Akerman

L’Ange bleu
Der blaue Engel
  • Josef Von Sternberg, Allemagne - Duitsland 1930 ⁄ Marlene Dietrich, Emil Jannings, Kurt Gerron ⁄ NB - ZW ⁄ 107' ⁄ ST - OND: FR - NL

image
Thursday 25.04 15:00 LEDOUX Cart
Sunday 28.04 21:15 LEDOUX Cart
Wednesday 01.05 19:00 LEDOUX Cart

Chantal Akerman

Le Bonheur
  • Agnès Varda, France - Frankrijk 1965 ⁄ Jean-Claude Drouot, Marie-France Boyer, Marcelle Faure-Bertin ⁄ couleur - kleur ⁄ 79' ⁄ V: FR ⁄ ST - OND: —

image
Tuesday 30.04 19:00 LEDOUX Cart
Sunday 12.05 21:30 LEDOUX Cart

Chantal Akerman

Casta Diva
  • Eric De Kuyper, Pays-Bas - Nederland 1982 ⁄ NB - ZW ⁄ 110' ⁄ ST - OND: —

 + INTRO 

image
Thursday 25.04 19:00 LEDOUX Cart
Tuesday 30.04 21:30 LEDOUX Cart

Chantal Akerman

Les Années 80
  • Chantal Akerman, Belgique - België, France - Frankrijk 1983 ⁄ Aischa Bentebouche, Francois Beukelaers, Anne-Marie Cappelier ⁄ couleur - kleur ⁄ 79' ⁄ V: FR ⁄ ST - OND: EN

image
Thursday 25.04 21:00 LEDOUX Cart
Friday 03.05 21:00 LEDOUX Cart

Chantal Akerman

Elle a passé tant d’heures sous les sunlights ...
  • Philippe Garrel, France - Frankrijk 1984 ⁄ Mireille Perrier, Anne Wiazemsky, Chantal Akerman ⁄ NB - ZW ⁄ 138' ⁄ V: FR ⁄ ST - OND: —

image
Saturday 04.05 19:15 LEDOUX Cart
Tuesday 07.05 21:00 LEDOUX Cart
Thursday 16.05 15:00 LEDOUX Cart

Chantal Akerman

M le maudit
M, Eine Stadt sucht einen Mörder
  • Fritz Lang, Allemagne - Duitsland 1931 ⁄ Peter Lorre, Ellen Widmann, Inge Landgut ⁄ NB - ZW ⁄ 110' ⁄ ST - OND: FR - NL

image
Friday 10.05 19:00 LEDOUX Cart

Chantal Akerman
Lectures, introductions, workshops...

Riddles of the Sphinx
  • Laura Mulvey, UK 1977 ⁄ Dinah Stabb, Merdelle Jordine, Riannon Tise ⁄ couleur - kleur ⁄ 92' ⁄ ST - OND: FR

 + GUEST 

image
Sunday 12.05 17:30 LEDOUX Cart
Friday 17.05 21:00 LEDOUX Cart

Chantal Akerman

Letters Home
  • Chantal Akerman, France - Frankrijk 1986 ⁄ Delphine Seyrig, Coralie Seyrig ⁄ couleur - kleur ⁄ 103' ⁄ V: FR ⁄ ST - OND: EN

 + INTRO 

image
Thursday 16.05 19:00 LEDOUX Cart
Monday 20.05 21:00 LEDOUX Cart

Chantal Akerman

Nuit et jour
  • Chantal Akerman, Belgique - België, France - Frankrijk, Suisse - Zwitserland 1991 ⁄ Guilaine Londez, Thomas Langmann, François Negret, Nicole Colchat, Pierre Laroche, Christian Crahay, Sandrine Laroche, Olindo Bolzan, Violette Léonard, Luc Fonteyn, Yves Comliau, Nicole Duret, Cécila Kankonda ⁄ couleur - kleur ⁄ 95' ⁄ V: FR ⁄ ST - OND: —

image
Friday 17.05 19:00 LEDOUX Cart
Tuesday 21.05 19:00 LEDOUX Cart
Friday 24.05 21:00 LEDOUX Cart
Thursday 30.05 15:00 LEDOUX Cart

Chantal Akerman

Jules et Jim
  • Francois Truffaut, France - Frankrijk 1961 ⁄ Jeanne Moreau, Oskar Werner, Henri Serre ⁄ NB - ZW ⁄ 106' ⁄ ST - OND: NL

 + INTRO 

image
Wednesday 22.05 20:00 PLATEAU Cart
Monday 27.05 18:00 PLATEAU Cart
Friday 31.05 20:00 PLATEAU Cart

Chantal Akerman

Moïse et Aaron
Moses und Aron
  • Jean-Marie Straub, Danièle Huillet, France - Frankrijk, Autriche - Oostenrijk, Italie - Italië 1974 ⁄ Günther Reich, Louis Devos, Eva Csapó ⁄ couleur - kleur ⁄ 106' ⁄ ST - OND: FR

image
Thursday 23.05 19:00 LEDOUX Cart
Tuesday 28.05 21:00 LEDOUX Cart

Chantal Akerman

Last Days
  • Gus Van Sant, USA 2005 ⁄ Michael Pitt, Lukas Haas, Asia Argento ⁄ couleur - kleur ⁄ 96' ⁄ ST - OND: FR - NL

image
Thursday 30.05 21:00 LEDOUX Cart

Chantal Akerman
Lectures, introductions, workshops...

Une conversation entre Luc Benhamou et Sonia Wieder-Atherton
  • Luc Benhamou, Sonia Wieder-Atherton & Sarah Pialeprat

ENTRÉE LIBRE

image
Saturday 16.03 20:00 PLATEAU Cart
Wednesday 20.03 18:00 PLATEAU Cart
Sunday 24.03 21:00 PLATEAU Cart

Chantal Akerman

Gertrud
  • Carl Theodor Dreyer, Danemark - Denemarken 1964 ⁄ Nina Pens Rode, Bendt Rothe, Baard Owe ⁄ NB - ZW ⁄ 118' ⁄ ST - OND: FR - NL

image
Monday 18.03 19:00 LEDOUX Cart

Chantal Akerman
Lectures, introductions, workshops...

Eventide
  • Sharon Lockhart, USA 2022 ⁄ couleur - kleur ⁄ 35' ⁄ V: NO DIALOGUE ⁄ ST - OND: —

 + GUEST 

image
Thursday 21.03 19:00 LEDOUX Cart

Chantal Akerman
Lectures, introductions, workshops...

Ciné-conférence : Akerman Underground
  • Conférence en français par Federico Rossin

image
Sunday 24.03 15:00 LEDOUX Cart

Chantal Akerman

Jeanne Dielman, 23 quai du Commerce, 1080 Bruxelles
  • Chantal Akerman, Belgique - België, France - Frankrijk 1975 ⁄ Delphine Seyrig, Jan Decorte, Henri Storck ⁄ couleur - kleur ⁄ 201' ⁄ V: FR ⁄ ST - OND: —

image
Sunday 24.03 19:00 LEDOUX Cart

Chantal Akerman
Lectures, introductions, workshops...

On Experimental Cinema and Jeanne Dielman
  • Patricia Canino & Wouter Hessels

Chantal Akerman’s early films (La Chambre, Hotel Monterey) were influenced by the experimental American cinema of Jonas and Adolfas Mekas, Andy Warhol, Yvonne Rainer and Michael Snow’s Wavelength. At 22 years old, freshly graduated from INSAS, Patricia Canino met Chantal Akerman and Delphine Seyrig during the last edition of EXPRMNTL, also known as the Knokke Experimental Film Festival founded by Jacques Ledoux, in the beginning of 1949. It was there that she was offered the job of editing Jeanne Dielman. Patricia Canino will discuss Akerman’s inspiration drawn from experimental cinema and her close collaboration with Akerman in crafting the masterpiece Jeanne Dielman.

FREE ADMISSION

image
Sunday 24.03 20:30 LEDOUX Cart
Tuesday 02.04 21:00 LEDOUX Cart

Chantal Akerman

Dyn Amo
  • Stephen Dwoskin, UK 1972 ⁄ Jenny Runacre, Pat Ford, Catherine Kessler ⁄ couleur - kleur ⁄ 118' ⁄ V: EN ⁄ ST - OND: —

image
Monday 25.03 21:00 LEDOUX Cart
Tuesday 02.04 19:00 LEDOUX Cart

Chantal Akerman

Mamma Roma
  • Pier Paolo Pasolini, Italie - Italië 1962 ⁄ Anna Magnani, Ettore Garofolo, Franco Citti ⁄ NB - ZW ⁄ 106' ⁄ ST - OND: FR - NL

image
Wednesday 27.03 19:00 LEDOUX Cart

Chantal Akerman

La Région centrale
  • Michael Snow, Canada 1970 ⁄ couleur - kleur ⁄ 191' ⁄ TIT: — ⁄ ST - OND: —

image
Saturday 30.03 19:00 LEDOUX Cart

Chantal Akerman

Pierre
  • Jan Decorte, Belgique - België 1975 ⁄ Bert Van Tichelen, Rezy Schumacher, Cara Van Wersch ⁄ NB - ZW ⁄ 90' ⁄ ST - OND: FR

Restored version (DCP).

 + INTRO 

image
Sunday 31.03 17:00 LEDOUX Cart
Tuesday 09.04 19:00 LEDOUX Cart

Chantal Akerman

“Rameau’s Nephew” by Diderot (Thanxs to Dennis Young) by Wilma Schoen
  • Michael Snow, Canada, USA 1972 ⁄ Chantal Akerman, Nam June Paik, Jonas Mekas ⁄ couleur - kleur ⁄ 269' ⁄ V: EN ⁄ ST - OND: —

image
Wednesday 03.04 19:00 LEDOUX Cart
Wednesday 10.04 21:00 LEDOUX Cart

Chantal Akerman

Tokyo Story
Voyage à Tokyo
Tokyo Monogatari
  • Yasujiro Ozu, Japon - Japan 1953 ⁄ Chishû Ryû, Chieko Higashiyama, Setsuko Hara ⁄ NB - ZW ⁄ 134' ⁄ ST - OND: FR - NL

image
Thursday 04.04 15:00 LEDOUX Cart

Chantal Akerman
Films de Jadis / Het Zilveren Scherm

Mirage de la vie
Imitation of Life
  • Douglas Sirk, USA 1959 ⁄ Lana Turner, John Gavin, Sandra Dee ⁄ couleur - kleur ⁄ 124' ⁄ ST - OND: FR - NL

image
Thursday 04.04 19:00 LEDOUX Cart

Lectures, introductions, workshops...
Chantal Akerman

This is ∕ this is not a queer feminist film
  • Elisabeth Lebovici &Jessica Gysel

A discussion reflecting on Je tu il elle, Chantal Akerman’s most explicitly queer film, and the complicated relationship that Akerman maintained – and by extension that the managers of her estate maintain today – with feminist and LGBTQ+ political categories.

FREE ADMISSION

image
Thursday 04.04 20:30 LEDOUX Cart
Monday 15.04 19:00 LEDOUX Cart

Chantal Akerman

Je tu il elle
  • Chantal Akerman, Belgique - België, France - Frankrijk 1974 ⁄ Chantal Akerman, Claire Wauthion, Niels Arestrup ⁄ NB - ZW ⁄ 86' ⁄ ST - OND: NL

Restored version (DCP).

image
Friday 05.04 19:00 LEDOUX Cart
Monday 08.04 19:00 LEDOUX Cart

Chantal Akerman

Mouchette
  • Robert Bresson, France - Frankrijk 1967 ⁄ Nadine Nortier, Jean-Claude Guilbert, Marie Cardinal ⁄ NB - ZW ⁄ 82' ⁄ V: FR ⁄ ST - OND: —

image
Sunday 07.04 21:15 LEDOUX Cart
Saturday 13.04 19:30 LEDOUX Cart

Chantal Akerman

Loin du paradis
Far from Heaven
  • Todd Haynes, USA, France - Frankrijk 2002 ⁄ Julianne Moore, Dennis Haysbert, Dennis Quaid ⁄ couleur - kleur ⁄ 107' ⁄ ST - OND: NL

image
Thursday 11.04 15:00 LEDOUX Cart
Sunday 14.04 21:00 LEDOUX Cart
Wednesday 17.04 19:00 LEDOUX Cart

Chantal Akerman
Films de Jadis / Het Zilveren Scherm

Des journées entières dans les arbres
  • Marguerite Duras, France - Frankrijk 1976 ⁄ Madeleine Renaud, Bulle Ogier, Jean-Pierre Aumont ⁄ couleur - kleur ⁄ 99' ⁄ V: FR ⁄ ST - OND: —

image
Thursday 11.04 19:00 LEDOUX Cart

Chantal Akerman
Lectures, introductions, workshops...

News from Home in Context: Minimalist Reverberations in Chantal Akerman’s Cinema  
  • Charlotte Wynant 

FREE ADMISSION

image
Thursday 11.04 20:30 LEDOUX Cart
Saturday 20.04 19:15 LEDOUX Cart

Chantal Akerman

News from Home
  • Chantal Akerman, Belgique - België, France - Frankrijk, Allemagne de l'Ouest - West-Duitsland 1976 ⁄ Chantal Akerman ⁄ couleur - kleur ⁄ 85' ⁄ V: FR ⁄ ST - OND: —

image
Sunday 14.04 17:00 LEDOUX Cart
Monday 22.04 21:00 LEDOUX Cart

Chantal Akerman

Bruxelles-Transit
  • Samy Szlingerbaum, Belgique - België 1980 ⁄ Hélène Lapiower, Boris Lehman, Jeremy Wald ⁄ NB - ZW ⁄ 80' ⁄ V: YI ⁄ ST - OND: FR - NL

Restored version (DCP).

 + INTRO 

image
Thursday 18.04 19:00 LEDOUX Cart
Wednesday 24.04 20:30 LEDOUX Cart

Chantal Akerman

Les Rendez-vous d’Anna
  • Chantal Akerman, Belgique - België, France - Frankrijk, Allemagne de l'Ouest - West-Duitsland 1978 ⁄ Aurore Clément, Helmut Griem, Magali Noël ⁄ couleur - kleur ⁄ 126' ⁄ V: FR ⁄ ST - OND: —

image
Thursday 18.04 21:15 LEDOUX Cart

Chantal Akerman
Lectures, introductions, workshops...

The Sound of Chantal Akerman
  • Stoffel Debuysere & Paul Hegarty 

A conversation about sound, noise and “slow sound” in the work of Chantal Akerman, with a focus on the hearing structures in her films of the 1970s.

FREE ADMISSION

image
Sunday 21.04 19:00 LEDOUX Cart

Chantal Akerman
Lectures, introductions, workshops...

On Akerman’s Toute une nuit and Filming in Brussels
  • Caroline Champetier & Wouter Hessels

Caroline Champetier has served as director of photography for over 120 films, collaborating with directors such as Jean-Luc Godard, Leos Carax, Anne Fontaine and Margarete von Trotta. Her inaugural feature film in 1982 was Chantal Akerman’s Toute une nuit, a film where the city of Brussels plays a crucial role. Caroline Champetier will discuss her collaboration with Chantal Akerman, particularly after Jeanne Dielman, her experiences working with women in key functions of film production, and the process of capturing the essence of Brussels in a « mood » film.

FREE ADMISSION