ARTISTS IN FOCUS
Frans van de Staak
Door beelden, geluiden en handelingen te ontleden en ze samen te voegen tot atypische, vaak burleske ficties, heeft Frans van de Staak een oeuvre gecreëerd dat onze zintuigen scherpt als geen ander. Vandaag mag hij eindelijk als een van de grote poëten uit de filmgeschiedenis beschouwd worden, die vraagt om (opnieuw) ontdekt te worden.
Kunstenaar en graveur Frans van de Staak (1943-2001) ontdekt de kracht van cinema bij het zien van Antonioni’s Il deserto rosso. Hij schrijft zich in op de Nederlandse Filmacademie en richt CINEECRI op, een tijdschrift dat hij eigenhandig verspreidt.
Door te besparen op de subsidie die hij kreeg voor zijn werk als grafisch ontwerper, realiseert Frans van de Staak in de jaren 1970 een reeks korte films. Met deze pogingen om teksten, soms van gevestigde schrijvers (Korneliszoon Poot, Spinoza…), naar het scherm over te brengen, legt hij de basis voor zijn cinema. Meer dan in een perfecte reproductie, worden de acteurs, vaak amateurs, gefilmd in een poging om de tekst tot leven te brengen, een stem te geven. Voor Frans van de Staak is het niet het oog, maar eerder het oor dat bepaalt of een opname geslaagd is.
Aan het einde van het decennium begint de samenwerking met cineaste Heddy Honigmann, zijn partner, die vier van zijn films monteert, waaronder zijn eerste speelfilm, De onvoltooide tulp. Wanneer hij vervolgens met dichteres Lidy van Marissing de scenario’s voor twee films schrijft, onderzoekt hij het alledaagse gebruik van taal, verdiept hij zich in idiomatische uitdrukkingen en interesseert zich voor het spel met montage in poëzie en film. Als enige waardige erfgenaam van Vertov volgens Jean-Marie Straub, wil Frans van de Staak de wereld verbeteren. Niet door verhalen te vertellen, maar door de kijker uit te nodigen om werkelijk te kijken.
In zijn atelier verzamelt, herstelt en bouwt hij alle apparatuur die nodig is voor de montage – zowel geluid als beeld – en voor het opnemen van stemmen (soms geeft hij er de voorkeur aan een tekst opnieuw op te nemen).
Deze studio, waar hij een groot deel van zijn leven zal doorbrengen, geeft hem de nodige autonomie om met weinig middelen te kunnen werken. Hij ontvangt er ook tal van beginnende makers, van wie hij soms de films produceert.
Met de onclassificeerbare Gerrit Kouwenaar, een eerste keer als lezer van zijn eigen gedichten (Windschaduw) en een tweede als inspiratiebron (Ongedaan gedaan), komt de aandacht voor het gebaar (het zintuiglijke, het handmatige) samen met die voor het woord. De muziek, regelmatig gecomponeerd door Bernard Hunnekink (trombonist bij Willem Breuker), wordt eveneens als materiaal benaderd. Ook voorwerpen, alledaagse handelingen en gefilmde elementen uit de natuur worden herhaaldelijk gebruikt in tussenshots en geven deze concrete cinema een vreemde meditatieve kwaliteit.
In de jaren 1990, op het hoogtepunt van zijn beheersing van het medium, doet Frans van de Staak een beroep op professionele acteurs. Toch zullen zijn films niet veel vaker vertoond worden dan op het festival van Rotterdam, waar Huub Bals altijd een groot bewonderaar van zijn werk is geweest. Voor zijn laatste film, het clowneske Lastpak, keert hij terug naar twee korte vormen, waaronder Dichtweefsel, gebaseerd op Wallace Stevens, de dichter voor wie de esthetische ervaring de sleutel vormt tot een fundamentele werkelijkheid, dankzij de essentiële rol die de verbeelding daarin speelt.
In zijn streven om de dingen tastbaar te maken wanneer de tijdelijkheid van ons eigen leven ons ontglipt, is Frans van de Staak erin geslaagd onze verbeelding in beweging te brengen, en dat ver voorbij de duur van de vertoning.
In samenwerking met


Met de financiële bijdrage van


Maandag 15.09 19:00 LEDOUX Cart
Scènes in het atelier van schilder Frank Lodeizen en scènes uit diens alledaagse (café)leven worden verweven met Stockhausen, omgevingsgeluiden, gesprekken, een gedicht van Lucebert (Een portret van). Split-screen film: beelden uit een kunstenaarsstudio en het dagelijkse leven verschijnen naast steeds veranderende abstracte schilderijen/tekeningen (Freem). “Het hele draaiboek, van begin tot einde, werd iedere draaidag een paar keer uitgevoerd, als het ware een doorlopende voorstelling” (FvdS) (Het bezoek).

Zondag 21.09 21:15 LEDOUX Cart
Een man reciteert woorden in een haven, een woord-, klank- en beeldgedicht (Sonate). Tien gedichten van Hubert Korneliszoon Poot gebracht in diens landelijke omgeving. Drie acteurs in een landschap. Een vrouw en een man brengen in het Duits en Nederlands een tekst van de Duitse schrijver Friedrich Griese, soms onderbroken door de derde acteur, die de rol van Griese speelt. De scènes worden afgewisseld met gravures. (Friedrich Griese, meine Heimat, mijn vaderland).

Woensdag 24.09 19:00 LEDOUX Cart
Lezingen, inleidingen, workshops...
Frans van de Staak
Uit het werk van Baruch d’Espinoza 1632-1677
- Frans van de Staak, Nederland 1973 ⁄ Annette Apon, Hans Beyer, Karel Dibbets ⁄ kleur ⁄ 32' ⁄ OND: FR
Terzake
- Frans van de Staak, Nederland 1977 ⁄ Gijs van Velde, Wil van de Staak, Chris Hahn ⁄ kleur ⁄ 42' ⁄ OND: FR
Acteurs spreken politieke teksten van Menachem Samuel Arnoni uit, kwetsbaar, fluisterend, hakkelend, te midden van het lawaai van de stad. Zoals Heddy Honigmann schreef: belangrijker dan het overbrengen van informatie is de inspanning die de acteurs leveren, de handeling van het uitspreken (Terzake). Voorafgegaan door tweeëntachtig uitspraken van Spinoza als dialogen door 22 mensen gelezen.
Voorstelling ingeleid door Annette Apon (filmmaakster en producente).
+ INTRO

Zondag 28.09 21:15 LEDOUX Cart
Twee mannen en twee vrouwen nemen de trein naar de stad, waar ze rijden met de fiets en een optocht tegen de neutronenbom vervoegen. Nadat een drietal andere personen zich bij hen hebben gevoegd, blijven ze, staand voor een boom, met vier over. Klokkengelui overstemt hun woorden (Optocht). Zeven collega’s brengen samen een dag door in Amsterdam, ze drinken koffie en biertjes, wandelen in het park en overwegen een geschenk voor hun baas te kopen (De korzelige klant).

Woensdag 01.10 19:00 LEDOUX Cart
Frans van de Staak
De onvoltooide tulp
- Frans van de Staak, Nederland 1980 ⁄ Benny Leverink, Willy Knuif, Peter Flamman ⁄ kleur ⁄ 77' ⁄ OND: FR
Van de Staaks eerste, volledig door hemzelf gefinancierde, langspeelfilm. Elke scène wordt gespeeld door een acteur en een actrice en sommige scènes zien we nogmaals gespeeld door een andere acteur en actrice. De totale cast bestaat uit 29 acteurs en 29 actrices, onder wie ook Johan van der Keuken en Frans van de Staak. In plaats van dialogen horen we een uitwisseling van zinnen die de aandacht vestigen op het absurde en arbitraire karakter van de taal.

Woensdag 08.10 21:00 LEDOUX Cart
Frans van de Staak
People Passing Through Me in an Endless Procession
Er gaat een eindeloze stoet mensen door mij heen
- Frans van de Staak, Nederland 1981 ⁄ Mar Kagie, Joke Metman, Henk Bos ⁄ ZW ⁄ 86' ⁄ OND: EN
In elke scène van deze film, naar een scenario van van de Staak en Lidy van Marissing, komen acht vaste acteurs, een losse, telkens wisselende acteur en een mysterieus object voor. In elke scène is er een acteur die iets zegt en een acteur die beweegt. De acteurs declameren teksten in een kerk, op een bordes, tijdens het kaarten. Ook de muziek is een acteur: de negen zwijgen wanneer zij weerklinkt.

Zondag 12.10 19:00 LEDOUX Cart
Frans van de Staak
Op uw akkertje
- Frans van de Staak, Nederland 1982 ⁄ Sylvia Alberts, Anneke van Lom, Joke Metman ⁄ 91' ⁄ OND: EN
Tweede film met Lidy van Marissing als coscenarist. 43 scènes als fragmenten die men zou kunnen zien als muzikale intermezzo’s. De samenhang tussen wat we zien en wat we horen lijkt louter toevallig. “Hier is de relatie tussen literatuur en film niet de gebruikelijke, waarbij een film een verhaal vertaalt naar een opeenvolging van beelden, maar eerder een visuele transformatie van een bepaald soort schrijven …” (FvdS).

Woensdag 15.10 21:00 LEDOUX Cart
Frans van de Staak
Het vertraagde vertrek
- Frans van de Staak, Nederland 1983 ⁄ Yves van Kempen, Henk Bos, René van het Hof ⁄ kleur ⁄ 107' ⁄ OND: FR
Deze nauwe samenwerking tussen Van de Staak en schrijver Jacq Vogelaar ontstond stapsgewijs als een dialoog tussen filmen en schrijven en groeide uit tot een collectief gebeuren: opgenomen scènes werden door alle medewerkers bekeken, volgende scènes werden geschreven en opgenomen die weer werden bekeken enzoverder. Het uitgangspunt, de invloed van ruimte(s) op het gedrag van mensen, vertakte in verschillende richtingen. Uit de 9 (!) verschillende eindmontages werd uiteindelijk deze film gekozen.

Zondag 19.10 19:15 LEDOUX Cart
Frans van de Staak
L’Ombre du vent
Windschaduw
- Frans van de Staak, Nederland 1986 ⁄ Isabelle Guillaume, Gérard Klieverik ⁄ kleur ⁄ 71' ⁄ OND: FR
Van de Staak laat Gerrit Kouwenaar off-screen twee van diens gedichten voorlezen en weeft hierrond een beeldverhaal van een koppel dat zijn koffers pakt, op reis vertrekt, eens aangekomen weer zijn koffers pakt en terugkeert naar de dagelijkse routine. Johan van der Keuken schreef naar aanleiding van deze film: “Ik kan het niet uitleggen, maar in zijn sterkste momenten is Frans van de Staak voor mij de filmer die de essentie van het filmen het dichtst benadert”.

Woensdag 22.10 19:00 LEDOUX Cart
Frans van de Staak
Ongedaan gedaan
- Frans van de Staak, Nederland 1989 ⁄ Thom Hoffman, Martien van den Ouwelant, Olga Zuiderhoek ⁄ kleur ⁄ 83' ⁄ OND: FR
Handelingen worden binnenskamers verricht door personages die steeds verschillende paren vormen. Tracking shots volgen de personages terwijl ze door de stad lopen. “Er worden voortdurend pogingen gedaan. Ik laat de weg naar de poging zien en de weg terug, op welk vlak dat ook gebeurt” (FvdS). Het startpunt voor deze film was de poëzie van Gerrit Kouwenaar, van wie een gedicht en een stuk van een gedicht in de film verschijnen, en de gesprekken die Van de Staak met Kouwenaar voerde.

Zondag 26.10 21:00 LEDOUX Cart
Frans van de Staak
Rooksporen
- Frans van de Staak, Nederland 1991 ⁄ Frida Pittoors, Peter Blok, Wim Meuwissen ⁄ kleur ⁄ 105' ⁄ OND: FR
Een vrouw die onder andere via tekeningen communiceert, een vragensteller en 26 getuigen die elk hun zegje doen, haar, gewelddadig, opdringerig en tevergeefs, proberen te vatten in beschrijvingen en anekdotes. Waaraan de vrouw al dan niet schuldig is weten we niet, maar dát ze schuldig is blijken de meeste getuigen te geloven. Rooksporen is gebaseerd op De vrouw die een rookspoor achterliet, een toneelstuk van coscenarist Lidy van Marissing.

Woensdag 29.10 19:00 LEDOUX Cart
Frans van de Staak
Kladboekscènes
- Frans van de Staak, Nederland 1994 ⁄ Rik Van Uffelen, Michiel Nooter, Marlies Heuer ⁄ kleur ⁄ 98' ⁄ OND: FR
De 18e-eeuwse Duitse natuurkundige Georg Christoph Lichtenberg voert tijdens zijn experimenten gesprekken met zijn assistent Dave. Hij heeft een ongedefinieerde relatie met mevrouw Von Lukacs en correspondeert met een zekere Sofie. De film, gebaseerd op Cyrille Offermans’ toneelstuk Lichtenberg, scènes op de drempel van de moderne tijd, pretendeert geen enkele historische accuraatheid. Van de Staaks Lichtenberg wordt een hybride figuur die onder andere 19e- en 20e-eeuwse auteurs citeert.

Zondag 02.11 21:30 LEDOUX Cart
Frans van de Staak
Schijnsel
- Frans van de Staak, Nederland 1996 ⁄ Frieda Pittoors, Bert Luppes ⁄ kleur ⁄ 80' ⁄ OND: FR
Scènes tussen een man en een vrouw. In zijn treatment voor deze film schreef Van de Staak dat de spanning binnen de scènes deels voortkomt uit de ambiguïteit tussen 2 soorten eenzaamheid: eenzaamheid in afwezigheid van de ander en eenzaamheid vanwege het anders zijn wanneer men samen is. Hij vergelijkt Schijnsel met Il deserto rosso: terwijl in Antonioni’s film de personages fungeren als “karakters” in een anekdote, tonen de acteurs in zijn film verschillende facetten van één problematiek.

Woensdag 05.11 19:00 LEDOUX Cart
Dialogen van de drie reizigers en het meisje uit het toneelstuk Three Travellers Watch Sunrise van Wallace Stevens worden door een actrice als een monoloog uitgesproken. Een acteur-regisseur luistert en geeft de actrice soms aanwijzingen (Dichtweefsel) Een vrouw beweegt zich door een zomerse omgeving, in alles wat haar omgeeft voelt zij haar geliefde. Bijna alle geselecteerde quotes die we horen zijn van de hand van vrouwelijke auteurs (Sepio).

Vrijdag 07.11 18:00 PLATEAU Cart
Woensdag 12.11 20:00 PLATEAU Cart
In wat letterlijk de laaste dagen van de werkplaats van de filmmaker zijn, de plaats wordt op het einde van de film door zijn naasten ontruimt, komen zijn dichte medewerk.st.ers aan de hand van filmfragementen en anecdotes aan het woord. Voorafgegaan door een korte en ietwat burleske hommage aan de filmmaker, deze keer in openlucht gedraaid.

Zondag 09.11 21:15 LEDOUX Cart
Frans van de Staak
Nuisance
Lastpak
- Frans van de Staak, Nederland 2001 ⁄ René van het Hof, Marlies Heuer, Betty Schuurman ⁄ kleur ⁄ 72' ⁄ OND: FR
Een acteur houdt niet op met ook in zijn dagelijkse leven te acteren. Iedereen, ook zijn vrouw, is zijn geacteer grondig beu. De man laat de stad achter zich en vestigt zich in een huisje op het platteland. Weldra animeert hij met allerlei huishoudobjecten een nieuw publiek: de buurvrouw en haar dochter. Met hun drieën beginnen ze voor elkaar stukjes te schrijven en op te voeren. Acteren blijkt echter subversiever dan gedacht.