Vandaag in onze zalen
LEDOUX LEDOUX
Vrijdag 06.12
19:00
Lezingen, inleidingen, workshops... ⁄ Ulrike Ottinger
Berlinfieber – Wolf Vostell ⁄ kleur ⁄ 12' ⁄ NO DIALOGUE
Ulrike Ottinger, Duitsland 1973
Superbia - L’Orgueil / Superbia – Der Stolz ⁄ kleur ⁄ 16' ⁄ OND: FR
Ulrike Ottinger, Duitsland 1986
Usinimage ⁄ kleur ⁄ 10' ⁄ NO DIALOGUE
Ulrike Ottinger, Duitsland 1987
Ester. Ein Purimspiel in Berlin ⁄ ZW + kleur ⁄ 32' ⁄ OND: DE - EN
Ulrike Ottinger, Duitsland 2002
Gevolgd door een gesprek in het Frans tussen Ulrike Ottinger en Marie Vermeiren (Elles Tournent!).
+ GAST
Korte docu over een tweedelige happening van Fluxuskunstenaar Wolf Vostell (Berlinfieber). Ottingers bijdrage aan de anthologiefilm Seven Women, Seven Sins handelt over de hoofdzonde hoogmoed (Superbia - Der Stolz). Een compilatie van industriële en stedelijke omgevingen uit Ottingers Berlijnse trilogie (Usinimage). En, tot slot, een parabel over de moed om naar een ander land te migreren, tevens…
PLATEAU PLATEAU
Vrijdag 06.12
13:00
Lezingen, inleidingen, workshops...
WORKSHOP
Vidéo sur l’autoportrait ⁄ 240' ⁄ FR ⁄ 7 ⁄ 240 ⁄ VRIJE TOEGANG
+ GAST
Suite à la projection du documentaire Mea Culpa de Patrick Tass le 23.11, Cinéfiltres propose un atelier audiovisuel sur l’autoportrait avec smartphone, animé par le réalisateur. Dans Mea Culpa, il posait déjà la question des représentations de soi et des autres, et donne ici l’occasion de les explorer par la pratique. Que racontent les images que nous filmons de nous-mêmes ? La perception des…
18:00
Classics
Les Marx au grand magasin ⁄ The Big Store ⁄ ZW ⁄ 83' ⁄ OND: FR - NL
Charles F. Reisner, USA 1941, Groucho Marx, Chico Marx, Harpo Marx
Laatste samenspel van Margaret Dumont met de Marx-broers. Hun tumultueuze komische kruistocht in een warenhuis blijkt ideaal om elk van hen te laten schitteren in knappe muzikale nummers en een dolle finale.
20:00
Alfred Hitchcock
Le Jardin du plaisir ⁄ The Pleasure Garden ⁄ ZW ⁄ 67' ⁄ TIT: EN ⁄ OND: FR - NL ⁄ PIANO
Alfred Hitchcock, UK 1925, Virginia Valli, Carmelita Geraghty, Miles Mander
Na het onvoltooide Number 13 uit 1922 debuteerde een berooide Hitchcock met dit melodrama over een danseres die trouwt met een rijke koloniaal. Een debuut dat reeds zijn thema's, stijl en mensbeeld verraadt.
Cineflagey Cineflagey
FLAGEY, Heilig-Kruisplein, 1050 Brussel 02 641 10 20
Melancholisch Amerika maakt ons gelukkig
09.11 > 31.12
Ter gelegenheid van de lancering van Amateur-e, een nieuwe tweejaarlijkse filmpublicatie, bieden we je een aantal titels die aansluiten bij het thema van nummer nul, “L’Amérique mélancolique nous rend heureux-se” (“Melancholisch Amerika maakt ons gelukkig”). Op het programma staan Boogie Nights van Paul Thomas Anderson, Light Sleeper van Paul Schrader, The New World van Terrence Malick en ten slotte de nieuwe 4K restauratie van Paris, Texas van Wim Wenders.
Programma
DECEMBER + JANUARI + FEBRUARI
Zoals elk jaar is er ook dit jaar Âge d’Or, voor een weekend gewijd aan subversieve en experimentele cinema en het bouwen van bruggen tussen historische en hedendaagse filmpraktijken. Voor deze editie hebben we een programma van zeven voorstellingen geconcipieerd, ondergebracht onder drie noemers.
De Duitse regisseuse Ulrike Ottinger is een cruciale figuur in de heropleving van de (West-)Duitse cinema in de jaren 1970. Minder bekend dan een pak van haar vooral mannelijke landgenoten, is haar feministische, vaak avant-gardistische werk met een grote gevoeligheid voor LGBTQIA+ thema’s minstens zo belangrijk. CINEMATEK presenteert een (zo goed als) volledige retrospectieve van haar oeuvre, een unieke gebeurtenis, want haar werk is de voorbije halve eeuw nauwelijks in België vertoond.
De Duitse regisseuse Ulrike Ottinger is een cruciale figuur in de heropleving van de (West-)Duitse cinema in de jaren 1970. Minder bekend dan een pak van haar vooral mannelijke landgenoten, is haar feministische, vaak avant-gardistische werk met een grote gevoeligheid voor LGBTQIA+ thema’s minstens zo belangrijk. CINEMATEK presenteert een (zo goed als) volledige retrospectieve van haar oeuvre, een unieke gebeurtenis, want haar werk is de voorbije halve eeuw nauwelijks in België vertoond.
In samenwerking met het internationaal filmtijdschrift Sabzian organiseert CINEMATEK een uitgebreide retrospectieve van het werk van de Nederlandse documentairemaker Johan van der Keuken (1938-2001). Na het eerste deel in oktober en november, loopt het tweede luik van de retrospectieve vanaf januari chronologisch verder. De bescheiden tentoonstelling met documenten die de link tussen Van der Keuken en Brussel belichten, blijft te bezichtigen.
125 jaar geleden werd Alfred Hitchcock geboren. De Britse regisseur heeft over een periode van een halve eeuw ruim vijftig films gedraaid. Bijna alle titels van zijn hand maken deel uit van deze retrospectieve in CINEMATEK. Van The Lodger tot Rebecca, van Foreign Correspondent tot Family Plot. Het overgrote deel daarvan zijn thrillers waarin The Master of Suspense zijn heerlijk manipulatieve mise-en-scène kan tonen. Maar hij heeft ook komedies en zelfs een musical op zijn palmares.
De rekken van het filmarchief puilen uit met films die om diverse redenen slechts zelden in de programmatie terecht komen. Niet elke film, hoezeer ook de moeite, is immers een “klassieker” of gemakkelijk in een thema te passen. Daarom selecteren we naast de thematische cycli ook een min of meer willekeurige reeks films die zonder tekst, uitleg of andere omkadering gepresenteerd worden onder de noemer “vrije anthologie”.
Sommige films moet je gezien hebben. CLASSICS is een verzameling mijlpalen en meesterwerken met mythische personages aan beide kanten van de camera. Referentiepunten. Natuurlijk valt er te discussiëren over hun specifieke kwaliteiten, maar niet over het feit dat ze deel zijn gaan uitmaken van een algemeen cultuurgoed. Ze doen als verzameling meer dan voorbeelden stellen of een standaard bepalen: ze maken de dialoog over cinema mogelijk.
Het hele jaar door tonen we een greep uit de geschiedenis van de stille film, van de geboorte van de film tot de komst van de geluidsfilm. Altijd met live pianobegeleiding.
HET ZILVEREN SCHERM brengt de populaire cinema van weleer opnieuw tot leven. Klassiekers uit heel de wereld. Meeslepende verhalen met onvergetelijke scènes waarin alle geliefde acteurs en actrices van toen schitteren. Cinema zoals het moet beleefd worden: beeld en klank via pellicule geprojecteerd op een groot scherm in een comfortabele zaal. Met, indien de lengte van de hoofdfilm het toelaat, een zorgvuldig geselecteerde voorfilm: een trailer, een tekenfilm, een bioscoopjournaal of een documentaire, om de periode waaruit de film dateert tot leven te brengen.
Welkom bij CINEMA’KET! CINEMA’KET is het nieuwe CINEMATEK-programma voor jonge cinefielen! Groot of klein, film doet ons lachen, huilen of beven; door ons te verwonderen, te verbazen of te laten nadenken. Films laten ons duizenden verhalen beleven, van hier tot daar waar men soms een andere taal spreekt, maar waar emoties altijd universeel zijn.
Een mens leeft niet van Meesterwerken en Klassiekers alleen. Er zijn ook Verborgen en Vergeten Parels. Films die de lijstjes niet halen, de prijzen niet winnen en soms ook het publiek niet bereiken, maar waarvan je zou willen dat iedereen ze gezien heeft. B-films, superproducties, auteursfilms, genrefilms: het doet er niet toe, als ze maar aan (her)waardering toe zijn.
Van klassieke werken tot super-experimentele creaties, van main–stream-entertainment tot de militantste verhalen: OUR STORY nodigt je uit om de rijke geschiedenis van de lhbtqia+-cinema te verkennen en de complexe banden tussen de queergemeenschap en film te bevragen, want film is zowel een ruimte voor emancipatie als een instrument van discriminatie. De programma’s van OUR STORY, die ook ruimte bieden aan gastoptredens en korte contextualiseringen, richten zich zowel tot het grote publiek als tot toeschouwers die zich hun filmgeheugen opnieuw eigen willen maken.
Van klassieke werken tot super-experimentele creaties, van mainstream-entertainment tot de militantste verhalen: Our Story nodigt je uit om de rijke geschiedenis van de lhbtqia+-cinema te verkennen en de complexe banden tussen de queergemeenschap en film te bevragen, want film is zowel een ruimte voor emancipatie als een instrument van discriminatie. De programma’s van Our Story, die ook ruimte bieden aan gastoptredens en korte contextualiseringen, richten zich zowel tot het grote publiek als tot toeschouwers die zich hun filmgeheugen opnieuw eigen willen maken.
Hoewel polyamorie vandaag steeds meer geaccepteerd wordt als een legitiem alternatief voor het monogame koppel, komt het onderwerp op het scherm nog maar weinig aan bod.
« Ulrike Ottinger’s films […] are like operas or theatre plays, because they always show the frame, the viewpoint, the presence of the author behind the camera and her questions, the artificial and the constructed. […] They attempt to find images for the complexity and increasing invisibility of the world’s hidden structures. » – Hildegund Amanshauser
Tijdens de B-Z filmreeks hebben we al meermaals de tanden gezet in het Animal Attack subgenre en hadden het dan vooral over wilde beesten. Dat ook onze gedomesticeerde vrienden hun baasjes naar het lijf staan bewijst B tot Z met een minicyclus van katten-en hondenfilms.
Lezingen, inleidingen, workshops... Het hele jaar door helpt CINEMATEK je de 7e kunst te ontdekken door filmmakers en specialisten aan te trekken om hun kennis en passie voor cinema te komen delen in onze zalen.
Al 39 jaar verkent het Il Cinema Ritrovato festival, georganiseerd door de Cineteca di Bologna, de 4 windstreken van de filmwereld met een grondige en eclectische nieuwsgierigheid.
Voor het derde jaar op rij focussen we op de geschiedenis van de Italiaanse cinema aan de hand van vijf films en lezingen.
Vijftig jaar geleden overleed Paul Haesaerts (1901-1974), een van de meest toonaangevende Belgische kunstcritici die zich tevens wist te profileren met enkele internationaal gelauwerde kunstdocumentaires.
Soms worden er films uitgebracht die buiten alle kaders vallen, waardoor ze zowel door het bioscooppubliek als in de latere geschiedschrijving worden miskend. Zelfs een mijlpaal als de eerste Vlaamse geluidsfilm kan hierdoor in de vergetelheid raken.
De films van Valérie Massadian zijn des te waardevoller omdat ze zo uitzonderlijk en intiem zijn. Van 19 tot 21.12 is de cineaste te gast in CINEMATEK om enkele van haar films (Nana, Milla en America) met het publiek te delen, naast werk van andere filmmakers (Laurent Achards La Peur, petit chasseur en Bill Douglas’ My Childhood). Op 19.12 worden de vertoningen gevolgd door een gesprek tussen Valérie Massadian en Jeremi Szaniawksi, en op 21.12 vindt dan Portraits rêvés plaats, een workshop (in het Frans) met Massadian