Vandaag in onze zalen
LEDOUX LEDOUX
Donderdag 13.11
15:00
Classics ⁄ Het Zilveren Scherm
Marathon Man ⁄ kleur ⁄ 124' ⁄ OND: FR - NL
John Schlesinger, USA 1976, Dustin Hoffman, Laurence Olivier, Roy Scheider
Dustin Hoffmans gedwongen afdaling in zijn eigen geest is de ruggegraat van deze politieke thriller. Cinematograaf Conrad Hall vat de paranoia van de jaren 1970 in kille tinten. Niet geschikt voor wie schrik heeft bij de tandarts!
19:00
BAFF 2025
The Magic City: Birmingham selon Sun Ra ⁄ 100' ⁄ OND: FR
Pablo Guarise, Guillaume Maupin, België 2025
In aanwezigheid van de filmmakers.
+ GAST
Tussen segregatie en kosmische openbaring vertelt The Magic City het ontstaan van de muzikant Sun Ra. Op 22 mei 1914 landt Herman Poole Blount op aarde, in Birmingham, Alabama – een industriële en gesegregeerde stad in het rurale Zuiden van de Verenigde Staten, bijgenaamd The Magic City. Op zijn 32ste verhuist hij naar Chicago. Daar wordt hij Sun Ra, een van de meest productieve jazzmuzikanten…
21:00
BAFF 2025
Levures sauvages ⁄ 33' ⁄ V: FR ⁄ OND: —
Joachim Soudan, Maud Girault, Jérôme Zahno, België 2025
Ver-Vert ⁄ 35' ⁄ OND: EN
Eléonore Saintagnan, België, Frankrijk 2025
In aanwezigheid van de filmmakers.
+ GAST
Een ecologisch futuristische fabel waarin het voortbestaan van de mens zich afspeelt in een bioscoopzaal. In Brussel, de laatste bewoonbare stad van de planeet, nemen biergisten alles over, zelfs de filmrol fermenteert voor onze ogen. De mensen in de zaal panikeren, filosoferen en zoeken een manier om te overleven. Absurde sciencefiction en speelse cinema-experimenten maken van Levures sauvages…
PLATEAU PLATEAU
Donderdag 13.11
18:30
BAFF 2025
Ocaña, retrato intermitente ⁄ 73' ⁄ OND: FR
Ventura Pons, Spanje 1978
Cultfilm van de Barcelonese movida over de Andalusische schilder Ocaña, de queer “paria” van de franquistische tijd. Portret van José Pérez Ocaña (1947-1983), schilder, beeldhouwer, zanger, acteur en performer uit Andalusië, die tijdens de Spaanse overgangsjaren naar democratie heen en weer liep op de Ramblas van Barcelona, gekleed als queer sevillana. De film dompelt ons onder in de creatieve…
20:00
BAFF 2025
La Révolution des Muses ⁄ La Revolución de las musas ⁄ 62' ⁄ OND: FR
Mar Nantas, Juno Alvarez, Yaiza de Lamo, Spanje 2024
De muzen doorbreken de stilte — en wat ze zeggen, zal niet iedereen bevallen. La Révolution des Muses vermengt fictie met documenaire om het woord te geven aan de muzen die lange tijd het zwijgen werd opgelegd. Door de ogen van Clío, sekswerkster en model, herbekijkt de film de de kunstgeschiedenis vanuit het perspectief van vrouwen die werden uitgebuit door Picasso, Baudelaire,…
Cineflagey Cineflagey
FLAGEY, Heilig-Kruisplein, 1050 Brussel 02 641 10 20
Wat doet de politie ?
08.11 > 29.11
Naar aanleiding van de release van Dominik Molls Dossier 137 stellen we u voor om een selectie films te komen (her)ontdekken over politie-instellingen, hun bevoegdheden en de draagwijdte daarvan: Bad Lieutenant van Abel Ferrara, La haine van Mathieu Kassovitz en de documentaire Le pays qui se tient sage van David Dufresne.
Programma
SEPTEMBER + OKTOBER + NOVEMBER
Door beelden, geluiden en handelingen te ontleden en ze samen te voegen tot atypische, vaak burleske ficties, heeft Frans van de Staak een oeuvre gecreëerd dat onze zintuigen scherpt als geen ander. Vandaag mag hij eindelijk als een van de grote poëten uit de filmgeschiedenis beschouwd worden, die vraagt om (opnieuw) ontdekt te worden.
Op 16 maart verloren we, veel te vroeg, de Belgische actrice Émilie Dequenne. Ze was een intuïtieve, schitterende actrice, “populair” in de zin dat ze geliefd was bij het publiek, maar ook bij de filmwereld in het algemeen. Ze belichaamde de Belgische film met gratie en authenticiteit, maar straalde ook in Franse producties. “Het spectrum van haar vertolkingen was enorm breed. Mijn broer en ik noemen haar onze Magnani, ze was onze Franstalige Magnani”. (Luc Dardenne)
Herinnering, geschiedenis en het menselijk bestaan: het zijn sleutelelementen in het werk van de Belgische documentairemaakster Annik Leroy. In ruim een halve eeuw heeft ze een in omvang bescheiden, maar inhoudelijk indrukwekkend oeuvre opgebouwd dat in België nog altijd te weinig gekend is. In deze retrospectieve toont CINEMATEK al haar langspeelfilms plus enkele van haar korte films, aangevuld met een twintigtal door haar gekozen titels.
Deze herfst nodigt CINEMATEK u uit voor een reis door het hart van het Amerika van de jaren 1990. Een decennium waarin de neo noir, onder impuls van vooraanstaande regisseurs als Quentin Tarantino, John Dahl of de gebroeders Coen, en iconische werken als L.A. Confidential en The Usual Suspects, een spectaculaire heropleving kende en alomtegenwoordig leek.
De Belgische filmdistributeur Cinéart zag precies 50 jaar geleden het daglicht onder de naam Cinélibre. Dit jubileumprogramma poogt met 50 films, samengesteld door de ploeg van Cinéart, de rijkdom, kwaliteit en variatie van deze catalogus te illustreren. Een catalogus die een vastberaden wil vertoont om decennium op decennium een cinema met een welbepaalde wereldvisie te verdedigen.
Na de Fondation Jérôme Seydoux-Pathé in Parijs vertonen we dit najaar een overzicht van gerestaureerde stille films uit de collectie van de Cinemateca Brasileira. Als aanvulling op het programma is er een focus op de films uit de stille periode van Alberto Cavalcanti, een Braziliaan die zijn carrière als filmmaker begon in het bruisende Parijs van de jaren 1920.
Het hele jaar door tonen we een greep uit de geschiedenis van de stille film, van de geboorte van de film tot de komst van de geluidsfilm. Altijd met live pianobegeleiding.
De rekken van het filmarchief puilen uit met films die om diverse redenen slechts zelden in de programmatie terecht komen. Niet elke film, hoezeer ook de moeite, is immers een “klassieker” of gemakkelijk in een thema te passen. Daarom selecteren we naast de thematische cycli ook een min of meer willekeurige reeks films die zonder tekst, uitleg of andere omkadering gepresenteerd worden onder de noemer “vrije anthologie”.
Sommige films moet je gezien hebben. CLASSICS is een verzameling mijlpalen en meesterwerken met mythische personages aan beide kanten van de camera. Referentiepunten. Natuurlijk valt er te discussiëren over hun specifieke kwaliteiten, maar niet over het feit dat ze deel zijn gaan uitmaken van een algemeen cultuurgoed. Ze doen als verzameling meer dan voorbeelden stellen of een standaard bepalen: ze maken de dialoog over cinema mogelijk.
HET ZILVEREN SCHERM brengt de populaire cinema van weleer opnieuw tot leven. Klassiekers uit heel de wereld. Meeslepende verhalen met onvergetelijke scènes waarin alle geliefde acteurs en actrices van toen schitteren. Cinema zoals het moet beleefd worden: beeld en klank via pellicule geprojecteerd op een groot scherm in een comfortabele zaal. Met, indien de lengte van de hoofdfilm het toelaat, een zorgvuldig geselecteerde voorfilm: een trailer, een tekenfilm, een bioscoopjournaal of een documentaire, om de periode waaruit de film dateert tot leven te brengen.
In dit programma ontdekken we films die ons laten zien dat er achter de wereld die we elke dag zien, nog een andere schuilt. Deze herfst kleuren we opnieuw met vrolijke, fantasierijke klassiekers vol ontmoetingen met skeletten, marionetten en reuzen. Zij tonen ons dat niets altijd is zoals het lijkt.
Van klassieke werken tot super-experimentele creaties, van main–stream-entertainment tot de militantste verhalen: OUR STORY nodigt je uit om de rijke geschiedenis van de lhbtqia+-cinema te verkennen en de complexe banden tussen de queergemeenschap en film te bevragen, want film is zowel een ruimte voor emancipatie als een instrument van discriminatie. De programma’s van OUR STORY, die ook ruimte bieden aan gastoptredens en korte contextualiseringen, richten zich zowel tot het grote publiek als tot toeschouwers die zich hun filmgeheugen opnieuw eigen willen maken.
Van klassieke werken tot super-experimentele creaties, van mainstream-entertainment tot de militantste verhalen: Our Story nodigt je uit om de rijke geschiedenis van de lhbtqia+-cinema te verkennen en de complexe banden tussen de queergemeenschap en film te bevragen, want film is zowel een ruimte voor emancipatie als een instrument van discriminatie. De programma’s van Our Story, die ook ruimte bieden aan gastoptredens en korte contextualiseringen, richten zich zowel tot het grote publiek als tot toeschouwers die zich hun filmgeheugen opnieuw eigen willen maken.
Uit de donkerste hoeken van de collectie van CINEMATEK speciaal voor u opgevist: hilarische B-films, bloedstollende thrillers, spannende flikkenfilms, gialli, slashers, blaxploitation en andere films met een hoek af. Een stuk niet te missen alternatieve filmgeschiedenis. Iedere laatste vrijdag van de maand, double bill: twee thematisch of anderzijds gelinkte films voor de prijs van één ticket.
Uit de donkerste hoeken van de collectie van CINEMATEK speciaal voor u opgevist: hilarische B-films, bloedstollende thrillers, spannende flikkenfilms, gialli, slashers, blaxploitation en andere films met een hoek af. Een stuk niet te missen alternatieve filmgeschiedenis. Iedere laatste vrijdag van de maand, double bill: twee thematisch of anderzijds gelinkte films voor de prijs van één ticket.
Lezingen, inleidingen, workshops... Het hele jaar door helpt CINEMATEK je de 7e kunst te ontdekken door filmmakers en specialisten aan te trekken om hun kennis en passie voor cinema te komen delen in onze zalen.
Ter gelegenheid van de Mois du Doc, een meeslepende duik in de geschiedenis van Pierre Levie’s film La Grande Barrière de corail, vertoond in een recent gerestaureerde versie. Een visuele reis vol spectaculaire kleuren, gevolgd door een gesprek dat het werk van gisteren in perspectief plaatst met de uitdagingen van vandaag.







