facebook instagram twitter
X

Votre don fait vivre le cinéma !
Uw gift brengt film tot leven!

STILLE FILM

DIE AUSTERNPRINZESSIN

(De Oesterprinses) Ernst Lubitsch, 1919 Met muziek van Peter Vermeersch & Flat Earth Society
prijs 15 €

In 2005 componeerde Peter Vermeersch op vraag van het Internationaal Filmfestival van Vlaanderen-Gent zijn eigen partituur bij de klassieker Die Austernprinzessin (De Oesterprinses, 1919) van Ernst Lubitsch. De uitvoering met de muzikanten van Flat Earth Society kende een groot succes, wat resulteerde in een hele reeks live-voorstellingen van muziek en film in binnen- en buitenland én in deze dvd-uitgave, gerealiseerd in samenwerking met het Koninklijk Filmarchief. Als bonus bij Lubitsch-film vindt u de korte wielerreportage Twaalfde grote prijs Brasschaet 1932 (Jules Van Volxem) waarvoor Peter Vermeersch in 1998 eveneens een eigen score creëerde.

Oestermagnaat Quaker heeft in het leven alles bereikt wat hij met geld kan kopen. Hij is een tevreden parvenu. Zijn dochter Ossi is dat niet, want ze wil een man, zo snel mogelijk en minstens een prins. Via huwelijksmakelaar Seligson valt de keuze op de aan lager wal geraakte prins Nucki, een notoir drinkebroer, tafelschuimer en nachtbraker. Nucki geeft zijn persoonlijke lakei Jozef de opdracht om het huwelijksaanbod te onderzoeken en stuurt daarmee indirect de hele onderneming in het honderd. Sprankelende Lubitsch-satire van de Amerikaanse bourgeoisie van het begin van vorige eeuw op muziek van Peter Vermeersch en de Flat Earth Society.

Regie Ernst Lubitsch | Scenario: Hanns Kräly & Ernst Lubitsch | Decors: Rochus Gliese & Kurt Richter | Fotografie: Theodor Sparkuhl | Technische leiding: Kurt Waschneck

Cast Victor Janson | Ossi Oswalda | Harry Liedtke | Julius Falkenstein | Max Kronert | Kurt Bois

Ernst Lubitsch en De Oesterprinses

Het zijn vooral de films uit de laatste tien jaar van Ernst Lubitsch’ carrière die zijn reputatie bij filmliefhebbers schragen. Denk aan Ninotchka, waarin Greta Garbo een excellente comedienne blijkt, aan Heaven can wait, waarin de satire getemperd wordt door nostalgie. Of aan The Shop Around the Corner, een favoriet in zowel Europa als de Verenigde Staten sinds de heruitgave twee decennia geleden, en aan To Be or Not To Be, dat nu zijn bekendste werk is, maar indertijd controversieel was en verlieslatend.

Lubitsch’ Amerikaans avontuur begon in 1922 toen Mary Pickford de Berlijnse regisseur uitnodigde naar de VS . Aanleiding ervan was het internationale succes van het groots opgezet historisch drama Madame Dubarry, een succes dat eenmaal naar Amerikaanse leest geschoeid, niet voor herhaling vatbaar bleek. De samenwerking met Pickford flopte en ook latere films in ‘ernstige’ genres kenden weinig succes. Toen kwam Warner op de proppen, op dat moment nog een relatief kleine studio, die Lubitsch ondanks alles een vierjarig contract aanbood. Het werd het echte begin van zijn Amerikaanse parcours met vijf spitante zedenkomedies, bekend als 'The Marriage circle', zowel commercieel als kritisch een succesvolle aftrap. De invoering van de geluidsfilm bleek geen obstakel en Ernst Lubitsch bouwde een zeer solide overzeese carrière uit die eindigde met zijn grootste successen.

Lubitsch startte in 1911 als acteur bij een van de Berlijnse theatergezelschappen van Max Reinhardt, die ongetwijfeld zijn gevoeligheid stimuleerde voor decor, licht, beweging en fantasie - allemaal middelen die hij later zou inzetten om te ontsnappen aan het zware naturalisme dat de Duitse scène overheerste. Ondertussen krijgt de tot dan eerder vormeloze Duitse cinema gestalte met adaptaties als Der Andere en Der Student von Prag. Bioscopen moeten voortaan niet langer teren op import. In diezelfde periode - we schrijven 1913 - stapt acteur Lubitsch met succes over naar de (komische) film. Even later regisseert hij een reeks kortfilms. In zijn eerste ‘three-reeler’, Schuhpalast Pinkus, die in meer dan één scène een vroege versie van The Shop around the Corner blijkt, voegt hij een dosis seksueel innuendo toe aan de algemeen cynisch-burleske toon, wat algauw zijn waarmerk wordt. Waar het gebekketrek van Lubitsch als acteur eerder naar vroeger verwijst, laat de regie hier al raden dat hij de beste Duitse regisseur van deze periode aan het worden is.

Die Austernprinzessin uit 1919, is – ook naar Lubitsch eigen latere inschatting – een van zijn drie beste Duitse komedies. Het verhaal over een Amerikaanse oesterkoning die zijn dochter aan de man wil brengen, is overduidelijk een nouveaux riches satire. Het gegeven is dun genoeg om de aandacht te richten op operette-decors en dito kostumering, op vettige karikatuur en verfijnde enscenering. Noch de kersverse echtgenoot, noch de vader hoeven zich hier te schamen om door een sleutelgat te kijken, want in dit universum is autoriteit uitsluitend pretext om - buiten de moraal om - de eigen verlangens na te jagen. Die burleske wereld wordt in beeld gezet als een feest van ritme en orchestrering, met de ene eclatante scène na de andere. Personages van een dronken gezelschap strompelen naar ons toe en stranden symmetrisch de een na de ander op de parkbankjes links en rechts. Terwijl de oesterprinses door tientallen bediendes wordt gewassen, gepoederd en gemasseerd, dansen we op de maat van het rozet op de vloerbekleding. En wat is een huwelijksfeest anders dan een gelegenheid om driehonderd obers uit de beste Berlijnse restaurants een perfect getimede ober-choreografie te laten uitvoeren?

Die Austernprinzessin moet een zegen en een vloek zijn voor wie begeleidende muziek moet componeren: alles is reeds muziek.

Peter Rotsaert

Langspeelfilm 83'
Documentaire Twaalfde Grote Prijs Brasschaet 1932 (Jules Van Volxem, 12') met muziek van Peter Vermeersch

Taal Duits
Ondertiteling Nederlands, Frans, Engels
Formaat 4:3
Beeldkader 1:37
Regio code PAL (region free)

dvd cover
Die Austernprinzessin15 €
dvd image
dvd image
dvd image
dvd image
dvd image
dvd image
dvd image
dvd image