facebook instagram twitter
X

Votre don fait vivre le cinéma !
Uw gift brengt film tot leven!

FICTIE

BRUSSELS BY NIGHT (UITVERKOCHT)

Marc Didden, 1983
prijs 15 €

Een bekroond scenario en een opgemerkt regiedebuut van voormalig rockjournalist Marc Didden, onderscheiden met de prijs voor het beste debuut op het festival van San Sebastian. Brussels by Night werd door de generatie van tachtig onthaald als de eerste stadsfilm, een film die zijn inspiratie put uit een contemporaine tijdsgeest en niet in de klassiekers van de Vlaamse literatuur. Didden volgt de moordenaar Max op zijn nachtelijke zwerftocht door Brussel. Hij ontmoet drie personages, die zich aandienen als klankbord voor zijn gevoelens van ontreddering: een oude werkmakker, het barmeisje Alice en de Marokkaanse trambestuurder Abdel. De ontmoetingen leiden tot een desastreuze finale aan het hellend vlak van Ronquières.

Regie & scenario Marc Didden | Productie: Erwin Provoost voor Multimedia, Marc Didden voor Real Reel Films, Altsien Rock Werchter-Torhout | Fotografie: Willy Stassen | Montage: Ludo Troch en Erik de Vos | Muziek: Raymond van het Groenewoud | Set decoration: Koen Bauwens | Kostuums: Frieda Dauphin en Loret Meeus | Production manager: Erwin Lestabel | Production supervisor: Paul Pauwels | Regieassistent: Dominique Deruddere | Geluid: Frank Struys | Camera: Willy Cornette & Marc Koninckx.

Cast François Beukelaers… Max | Ingrid De Vos… Alice | Amid Chakir… Abdel | Michiel Mentens… Louis | Fred Van Kuyck… Jules | Daniel van Avermaet... taxichauffeur | Nellie Rosiers... Josephine-Charlotte | Jan Reussens... receptionist | Guy Mortier... assistent-onderzoeksrechter | Senne Rouffaer... onderzoeksrechter | Johan Joos... stationsbediende | Mariette Mathieu... vrouw in trein | Marleen Merckx... dienster | Josse De Pauw... man in wasserette | Jaak Pijpen... gids in Ronquières | Bernard Van Eeghem... buitenwipper | Machteld Ramoudt... zuster Alice | Liliane De Waegeneer... vrouw op feestje | Paul Pauwels... jongeman op feestje | Jim Van Leemput... parkeermeterman | Ronny Waterschoot... politieagent | Brendan Fonteyne... zoontje van Max | Fransceska Buelens... vrouw van Max.

De Brussels by Night archieven 'We hadden net de punktijd achter ons en overal stond er op de muren no future. Ik voelde me een oude zak worden, want op dertig was je toen een oude zak'. Marc Didden heeft er nooit een geheim van gemaakt dat de wereld die hij in zijn debuutfilm evoceert, gevoed werd door een vroege midlifecrisis en een gevoel van wanhoop en uitzichtloosheid zoals dat in de punkperiode aan het einde van de jaren zeventig naar voren kwam. Veel punk lijkt er nochtans niet te bespeuren wanneer je de film bekijkt: er hangen geen jongeren in de straten, er is geen sprake van Sex Pistols, ratten, hanenkammen, veiligheidsspelden. Diddens hoofdpersonage is trouwens twee generaties te oud. De punkhelden en de daarbijhorende iconografie mogen dan ontbreken, de directheid en agressiviteit waarmee Marc Didden zijn nihilistisch universum poneert, danst wel degelijk op het ritme van de no future tijd. De actualiteit van de punkbeweging verwijst ook naar de professionele achtergrond van Marc Didden in de jaren die aan Brussels by Night voorafgingen. Didden studeerde theater aan het RITCS in Brussel en kwam nadien terecht bij het radio- en televisieweekblad Humo, waar hij zich ontpopte tot autoriteit in de pop- en rockjournalistiek. In 1979 geeft Didden er zijn ontslag om zich fulltime aan zijn eerste filmproject te kunnen wijden. Een scenariocursus in de zomer van 1979 verstevigt zijn zelfvertrouwen en met de staatsprijs voor het beste scenario in 1980 lijkt de verwezenlijking van het project in zicht.

Bondgenoot in de moeizame zoektocht naar geld is Erwin Provoost, die naar aanleiding van deze film het productiehuis Multimedia opricht. Provoost en Didden kennen elkaar van tevoren. Ze hebben samengewerkt aan een BRT-documentaire over het punkfenomeen: 'Morgen zal ik pogo dansen'. In De Brussels by Night archieven wordt gretig uit deze documentaire geput.

De moeilijke, bijna amateuristische omstandigheden waarin Brussels by Night tot stand kwam, contrasteren met het gulle onthaal dat de film te beurt valt, culminerend in de prijs voor het beste debuut van het festival van San Sebastian (Spanje). Het succes van Brussels by Night wekt ook de nieuwsgierigheid van de financiële wereld. Vanaf Istanbul, de tweede film van Marc Didden, engageert de ASLK-bank zich een aantal jaren actief in de Vlaamse film.

Voor de generatie die in de jaren tachtig de Vlaamse film ontdekt, geldt Brussels by Night als een breuk met de traditie. De film voelde actueel aan, aansluitend bij de tijdsgeest in de jongerencultuur. Het was geen heimatfilm en ook geen adaptatie van een klassieker uit de literatuur, maar een echte stadsfilm naar een eigenzinnig, origineel scenario, met het minder vertrouwde - multiculturele - Brussel als decor en met nieuwe gezichten in de hoofdrollen.

Nochtans, zo zegt Marc Didden, was het nooit onze bedoeling een nouvelle vague uit te vinden of ons af te zetten tegen wat voorafging. 'Er worden al honderd jaar Belgische films gemaakt en dat zijn niet allemaal films over boeren'. Ook voor François Beukelaers, wiens carrière teruggaat tot de eerste films van André Delvaux, doet het no future gevoel echo's weerklinken uit het verleden, meer bepaald van het levensgevoel van de existentialisten in het Parijs van na de Tweede Wereldoorlog. De wanhoop die daar en dan geformuleerd werd, drong ook tot bij ons door, ook in de film. Bijvoorbeeld in Meeuwen sterven in de haven, toevallig ook een film over een verscheurd personage dat gekweld wordt door een traumatiserende voorgeschiedenis, en als gevolg daarvan een film lang ronddoolt door de stad. En die film is niet toevallig de volgende titel die in deze reeks wordt uitgegeven.

Erik Martens

De Brussels by Night archieven. Samenstelling, scenario, stem: Erik Martens. Interviews: Michel Apers & Erik Martens. Geïnterviewden: François Beukelaers, Amid Chakir, Ingrid De Vos, Marc Didden en Guy Mortier. Redactie-assistentie: Tim Van der Poel m.m.v. Jan Nonneman. Camera: Philippe Rohmer. Klank: Bert Hebbelinck. Montage: Dirk Houben. Sound mixage: Olaf Van Deurzen. Productie: Michel Apers voor het Koninklijk Belgisch Filmarchief. Deze dvd kwam tot stand in samenwerking met MMG Film & Television Production en Vintage Films. Kroniek van de Vlaamse film 1955-1990, uitgevoerd door het Koninklijk Belgisch Filmarchief, in opdracht van de Vlaamse Gemeenschap, in samenwerking met Canvas.

Langspeelfilm 87'

Documentaire

De Brussels By Night archieven (37')

Kortfilms

De smeerlappen (Frank Van Passel, 1993)
Cheb (Marc Didden, 2000)

Trailers

Brussels by Night (1983)
Istanbul (1985)
Sailors don't Cry (1989)

Taal Nederlands
Ondertiteling Nederlands, Frans, Engels
Beeldformaat 16:9
Filmkader 1:66
Regio code PAL (region free)
Audio dolby digital 2.0
Disc type dvd 9

dvd cover
Brussels by Night (UITVERKOCHT)15 €
dvd image
dvd image
dvd image
dvd image
dvd image
dvd image
dvd image