facebook instagram twitter
X

Votre don fait vivre le cinéma !
Uw gift brengt film tot leven!

FICTIE

MIRA

Fons Rademakers, 1971
prijs 15 €

In 1905 wordt bij Avelgem in West-Vlaanderen een brug gebouwd over de Schelde. De bewoners van de nabijgelegen Waterhoek komen in verzet, want ze zijn bang voor de "teleurgang" van hun cultuur. Twintig jaar later baseert Stijn Streuvels een roman op de gebeurtenissen van toen: over de moord op een landmeter en zijn knecht, en over de ingenieur van de brug die verliefd wordt op een plaatselijke schoonheid, "Mira". In 1971 wordt De teleurgang van de Waterhoek een film. Hugo Claus schrijft het scenario en schakelt zijn Nederlandse vriend Fons Rademakers in voor de regie. Mira wordt vertolkt door Willeke Van Ammelrooy. Onder haar minnaars vinden we Jan Decleir en Luc Ponette. Maar de man die Mira aan zich kan binden, is nog niet uitgevonden.

Regie: Fons Rademakers | scenario: Hugo Claus naar de roman van Stijn Streuvels (De teleurgang van de Waterhoek) | productie: Jan van Raemdonck & Gérard Vercruysse | fotografie: Eddy van der Enden | montage: Jan Dop | originele muziek: Georges Delerue | production design: Benedict Schillemans | costume design: Elly Claus | make up: Ulli Ullrich | regieassistentie: Lili Rademakers & Peter Simons | geluid: André Patrouillie.

Cast: Willeke van Ammelrooy ... Mira | Jan Decleir .... Lander | Carlos van Lanckere .... deken Broeke | Luc Ponette .... Maurice Rondeau | Roger Bolders .... Sieper | Mart Gevers .... Manser | Freek de Jonge .... Treute | Charles Janssens .... Snoek | Josephine van Gasteren .... Moeder van Maurice | Fons Rademakers .... Notaris | Romain DeConinck .... Landmeter | Ann Petersen .... Hospita | Ward de Ravet .... Rijkswachter | Lo Gevers | Bert André | Bob Bernaerd | François Bernard | Marc Bober | Willy de Bruyne | Roel D'Haese | Camille D'Have | Frans Denturck | Lo van Hensbergen | André van den Heuvel | Helen Pink | Willy de Swaef | Mark Willems | Jenny Tanghe | Mia Van Roy .... (stem van Willeke van Ammelrooy).

De Mira archieven
Het grote publiek was dol op Mira. Voor de cultureel geschoolde Vlaming was er een klassieke roman, Streuvels Teleurgang van de Waterhoek; voor de rest was er Willeke Van Ammelrooy, een hupse vrijgevochten meid, die perfect vertolkte wat in 1971 in de lucht hing: een vanzelfsprekende anti-autoritaire instelling, een anti-burgerlijk nonconformisme en een niet te stuiten drang naar seksuele bevrijding. De reacties in de pers over het jonge koppel uit de film, Jan Decleir en Willeke van Ammelrooy, beiden in hun eerste langspeelfilm, waren enthousiast. Voor de overige personages waren de reacties gemengd, maar voor Mira schoten woorden te kort. Hugues Vehenne in Le Soir associeerde haar verschijning met de geur van 'warm brood en wilde munt', haar présence op het scherm bracht de kijker in een dronken roes. Nochtans lagen de prioriteiten voor regisseur Rademakers en scenarist Claus niet meteen bij de agenda van de make-love-not-war-jongeren: zij hoorden trouwens tot de generatie van voor '68. Hun interesse gold in de eerste plaats de 'aardse' kwaliteit van het drama van Streuvels: een met harde trekken gesculpteerd verhaal van een primitieve zeggingskracht, ongefilterd door goede manieren en beschaafde omgangsvormen. Rademakers' Nederlandse debuutfilm Dorp aan de rivier naar de streekroman van Antoon Coolen, was een voltreffer geweest in 1958. Met Mira lukt het in 1971 ook in Vlaanderen.

Aan de hand van interviews, zelden vertoond archiefmateriaal en filmfragmenten schetst De Mira archieven het verhaal van een Vlaamse film die voor het eerst in de naoorlogse filmgeschiedenis een groot publiek mobiliseert. Mira is de verfilming van Streuvels’ laatste grote roman. Het scenario van Hugo Claus stelt het onstuimige liefdesleven van het vrouwelijke hoofdpersonage centraal, maar laat verder de oorspronkelijke intrige intact. De Mira archieven laat ook zien dat de film in aanzienlijke mate teruggaat op ware gebeurtenissen. Streuvels-biograaf Hedwig Speliers licht de literaire voorgeschiedenis toe. Regisseur-producent Fons Rademakers, scenarist Hugo Claus en producent Jan Van Raemdonck reconstrueren de wordingsgeschiedenis en plaatsen de Vlaams-Nederlandse constructie in de juiste context. Jan Decleir en Willeke van Ammelrooy, de twee hoofdrollen die na Mira het gezicht worden van de Vlaamse en de Nederlandse film, vertellen over hun ervaringen. Samen met distributeur Andre Weis en Bert Podevijn (Vlaamse filmadministratie) maken de geïnterviewden kanttekeningen bij de betekenis van Mira voor de Vlaamse filmindustrie.

Erik Martens

De Mira archieven. Research, samenstelling, scenario, stem: Erik Martens. Interviews: Michel Apers & Erik Martens. Geïnterviewden: Hugo Claus, Jan Decleir, Bert Podevijn, Fons Rademakers, Hedwig Speliers, Willeke Van Ammelrooy, Eddy van der Enden, Jan Van Raemdock en André Weis. Redactie-secretariaat Tim Van der Poel m.m.v. Karel Van Poucke, Marie Logie. Camera: Philippe Rohmer. Klank: Bert Hebbelinck. Montage Dirk Houben. Sound mixage Erik Puttaert. Productie Michel Apers & Erik Martens m.m.v. Tim Van der Poel. Deze DVD kwam tot stand in samenwerking met MMG Film & Television Production en Vintage Films. Kroniek van de Vlaamse film 1955-1990, uitgevoerd door het Koninklijk Belgisch Filmarchief, in opdracht van de Vlaamse Gemeenschap, in samenwerking met Canvas.

Extras

documentaire
· De Mira archieven (37 min.)

trailers
· Mira (1971)

Langspeelfilm 92 min
Taal Nederlands
Ondertiteling Nederlands, Frans, Engels
Beeldformaat 16:9
Filmkader 1:65
Regio code PAL (region free)
Audio dolby digital 2.0
Disc type dvd 9

dvd cover
Mira15 €
dvd image
dvd image
dvd image
dvd image