X

Votre don fait vivre le cinéma !
Uw gift brengt film tot leven!

De bloeiende Vlaamse cinema in de 21ste eeuw heeft gelukkig ook ruimte geboden voor een groep vrouwelijke regisseurs. Deze sectie biedt zowel ondertussen gevestigde namen, zoals Fien Troch (Home), Patrice Toye (Rosie), Dorothée Van Den Berghe (My Queen Karo), Caroline Strubbe (Lost Persons Area) en Hilde Van Mieghem (Sprakeloos), als regisseurs die de jongste jaren hun debuutfilm uitbrachten: Lenny Van Wesemael (Café Derby), Kaat Beels (Swooni), Sophie Schoukens (Marieke Marieke), Nathalie Teirlinck (Le Passé devant nous), Ilse Somers (Weekend aan zee), Cecilia Verheyden (Achter de wolken)…
Voorstelling van 06.10 in aanwezigheid van regisseuses en van Pierre Drouot en Erwin Provoost (VAF).


Op zijn 84ste blijft de Pools-Franse regisseur Roman Polanski actiever dan ooit. Ter gelegenheid van de release van zijn laatste thriller willen we eens achterom blikken en een reeks van zijn oudere films presenteren: twee van zijn opmerkelijkste titels uit de jaren 1960 (Mes in het water en The Fearless Vampire Killers), enkele thrillers (Frantic, Bitter Moon), een bejubelde adaptatie van Thomas Hardy (Tess), het huis-closdrama Carnage en natuurlijk zijn alom geprezen, intense holocaustdrama The Pianist.
Een literair oeuvre doorregen met schuld en boete, met bedrog en pijn smeekt erom verfilmd te worden. Niet verwonderlijk dat Fjodor Dostojevski heel wat regisseurs geïnspireerd heeft. Recentelijk Sergej Loznitsa, wiens A Gentle Creature we vertonen. In vroegere tijden onder meer Andrzej Wajda (Les Possédés), Jacques Doillon (La Vengeance d’une femme) en Robert Bresson (Une Femme douce): ieder op hun manier brengen ze Dostojevski’s gedoemde personages tot leven.
Zes klassiekers met de 'goddelijke' Greta Garbo. Volgens Jean Cocteau, "de vrouw die een pact met het licht sloot."
Greta Garbo was amper zesendertig en stond op de top van haar roem toen ze stopte met acteren en een teruggetrokken leven ging leiden. Het heeft het enigma Garbo - want ook al toen ze nog acteerde, schuwde ze de publiciteit - alleen maar vergroot. Maar ze was eerst en vooral een uitstekende actrice, die zich nooit liet betrappen op overacting, en sprak met een kenmerkende, wat hese stem. We portretteren haar met een paar van haar opmerkelijkste rollen: in het historische drama Queen Christina, de literaire adaptatie Camille of het melodrama The Kiss

Vanaf zondag 24 tot woensdag 27 september.
Ter gelegenheid van de BNP Paribas Fortis Films Days zijn alle vertoningen toegankelijk tegen het verlaagde tarief van 3,5€.


Steven Spielberg is een meester van veel verschillende genres, maar eentje waarin hij een absolute uitblinker is, is sciencefiction, al dan niet gekruid met een snuifje fantasy. Of het gaat om aliens die de aarde bedreigen (Close Encounters of the Third Kind, War of the Worlds), een dystopisch toekomstvisioen (A.I., Minority Report) of een lieflijk wezentje dat ieders harten sneller doet slaan (E.T. the Extra-Terrestrial): keer op keer combineert Spielberg een spannend avontuur met diepgaande emoties.


Nieuwe maandelijkse afspraak: Film Fest Gent stelt films in avant-première in Studio 5 voor.

Terwijl de meest gelauwerde én invloedrijkste regisseurs van ons land, Jean-Pierre en Luc Dardenne, aan hun elfde speelfilm werken, blikken wij terug op al hun vorige films. Van hun zelden vertoonde eerste twee fictiefilms (Falsch, Je pense à vous) tot hun eerste Gouden Palm Rosetta. Het is boeiend om te zien hoe hun stilistische aanpak niet radicaal verandert, maar wel altijd is blijven evolueren. Het is immer grootse cinema waarin een warm hart klopt voor mensen die door het leven niet rechtvaardig behandeld worden.


Ter gelegenheid van het Feest van de Federatie Wallonië-Brussel organiseert de gemeenschap een gratis filmvertoning. Op 27 september wordt de gerestaureerde versie van Je pense à vous - de tweede langspeelfilm van de gebroeders Dardenne - vertoond. Deze voorstelling is het startpunt van de retrospectieve gewijd aan de gebroeders.


Zelfs in een ernstig compilatieprogramma kortfilms kan men zich amuseren met het samenbrengen van films onder een maffe noemer.
Voor de herfstreeks van de Vier jaargetijden heeft Cinergie gekozen voor het thema voedsel en dat zonder discriminatie tussen veganistisch of dierlijk. Het criterium was dat in de filmtitel de naam van een levensmiddel moest staan, en als het grappig zou klinken, zoveel te beter! Het is de gelegenheid om kortfilms te ontdekken die zoveel van elkaar verschillen als appelen en peren, zelfs al zijn er overeenkomsten. Muet comme une carpe (Zo stom als een karper): de culinaire bereidingen en religieuze rituelen die de vulling van ‘’gefilte fisj’’, een traditioneel Asjkenazisch-Joods gerecht, begeleiden. Les Navets blancs empêchent de dormir (Witte rapen houden je wakker): een goed excuus om niet aan zijn angsten toe te geven. Le Syndrome du cornichon (Het Augurk-syndroom) en Tasse de thé (Theekop) waarin de thee het ingrediënt is dat men nooit zal zien.
Nieuw seizoen voor de Cine Club van Studio 5 met haar bezielers Patrick Duynslaegher en Hugues Dayez. Films om te herontdekken, bevlogen toelichtingen en samen het glas heffen op de 7de kunst.
Met Jurassic Park lanceerde Steven Spielberg een franchise die zou uitgroeien tot een van de meest winstgevende uit de filmgeschiedenis. Maar zijn de films ook de moeite? Zéker! Jurassic Park, The Lost World: Jurassic Park en Jurassic Park III zijn razend spannende avonturenfilms over de strijd tussen hoogmoedige exemplaren van de menselijke soort en gekloonde prehistorische dieren met voorop uiteraard de dinosauriërs. Dolle pret en opwinding gegarandeerd tijdens deze nacht waarin we de oorspronkelijke trilogie in haar geheel tonen.
[Jurassic Night Pass: 15 € voor de 3 vertoningen]
Even de tijd nemen om na te denken over cinema en de stijl van de grote filmmakers te bestuderen, louter om het filmplezier aan te wakkeren: dat is wat de lessenreeks ‘Een film onder de loep' van Wouter Hessels (NL) en Olivier Lecomte (FR) in aanbieding heeft.
Elk jaar viert de Federatie Wallonië-Brussel zijn documentaire-makers in talrijke bioscopen en culturele instellingen van de gemeenschap. Dat gebeurt ook in Studio 5 van 17 tot 19 november. Het is de gelegenheid om enkele documentaires van Jean-Pierre en Luc Dardenne te (her)ontdekken. Met deze films zetten ze hun eerste stappen in de filmwereld. Staan ook op het programma: drie films gerealiseerd door Robert de Wavrin, een Belgische pionier van de etnografische film, en het document dat Grace Winter en Luc Plantier aan hem hebben gewijd. Verder twee films van vrouwelijke regisseusses over mannen en vrouwen: Ongles rouges / Rode nagels van Valérie Vanhoutvinck en La Place de l’homme / De plaats van de man van Coline Grando (in aanwezigheid van de filmmaaksters).
De Belgische documentaire filmmaker Robert de Wavrin is een absoluut vergeten figuur. Dankzij de documentaire en het onderzoekswerk van Grace Winter is zijn werk opnieuw zichtbaar.
Markies de Wavrin verliet België onder gewelddadige omstandigheden en trok naar Zuid-Amerika. Daar ontdekte hij tussen 1913 en 1936 verschillende bevolkingsgroepen die tot dan toe nog nooit waren gefilmd. Hij keerde terug met opnamen die zonder taboe zijn gemaakt. Als je de beelden vandaag bekijkt, kan je alleen maar besluiten dat ze even kostbaar als opzienbarend zijn. Grace Winter en Luc Plantier schetsen zijn leven als ontdekkingsreiziger en filmmaker. Haar restauraties laten ons toe om deze onschatbare bijdragen aan de etnografische Belgische film te herontdekken.

(Her)ontdek van juni 2017 tot juni 2018 een selectie films die hun stempel hebben gedrukt op de geschiedenis van de Franstalige Belgische cinema. Focus van ons herfstprogramma: Jean-Pierre en Luc Dardenne, meesters van de nieuwe fictiefilm, met de eerste Belgische Goulden Palm voor een langspeelfilm, Rosetta.
Een initiatief van het Centre du Cinéma de la Fédération Wallonie-Bruxelles.
Een partnership met Flagey en Bozar.