facebook instagram twitter
X

Votre don fait vivre le cinéma !
Uw gift brengt film tot leven!

Exclusief voor België loopt in het Museum van Elsene een retrospectieve over Robert Doisneau, de beroemde fotograaf van De Kus bij het stadhuis. Ter gelegenheid van die tentoonstelling stelt Studio 5 - Flagey een filmcyclus voor, opgesteld in overleg met de dochter van de kunstenaar, Francine Deroudille. De cyclus belicht de thema’s, denkbeelden en sfeer van de tentoongestelde werken vanuit verschillende invalshoeken.
---
Korting op vertoon van uw ROBERT DOISNEAU ticket uit het Museum van Elsene en omgekeerd. Niet cumuleerbaar met andere kortingen.
Cuba, China en Albanië: enkele onuitgegeven documentaires nodigen dit kwartaal uit om te reizen. Een reis door de tijd en ruimte: Cuba, rouges années evoceert de eerste jaren van de Cubaanse revolutie onder Castro en Chine 87, Les Autres het dagelijkse leven in het China van de jaren 1980.
Hitler’s Reign of Terror, de verloren gewaande film die een paar jaar geleden herontdekt werd door het Koninklijk Filmarchief, was de eerste maar niet de laatste film die voor Hitler waarschuwde. Bij het begin van de Tweede Wereldoorlog draaide Charlie Chaplin de snedige satire The Great Dictator. Ernst Lubitsch volgde twee jaar later met To Be or Not to Be, over een theatergezelschap in het door de nazi’s bezette Warschau. We vervolledigen dit programma met Molokh, de aparte kijk van Aleksandr Sokoerov op Hitler tijdens diens verblijf in Berchtesgaden in de aanloop van de Slag om Stalingrad.
Even de tijd nemen om na te denken over cinema en de stijl van de grote filmmakers te bestuderen, louter om het filmplezier aan te wakkeren: dat is wat de lessenreeks ‘Een Film onder de loep' van Wouter Hessels (NL) en Olivier Lecomte (FR) in aanbieding heeft.
De film waarover de lezing gaat, wordt om 17:30 vertoond.
Toegegeven, niet alle 22 films die Fritz Lang tijdens zijn Amerikaanse periode maakte, zijn meesterwerken, maar als geen ander wist de maker van expressionistische mijlpalen als Metropolis en M zijn esthetiek en thematische voorkeuren binnen te smokkelen in Hollywoodfilms die bedoeld waren als puur entertainment.
Fury (1936), Langs eerste Engelstalige film, was meteen een hoogtepunt en verkent, zoals alle Lang-films, de donkere hoeken van de menselijke psyche. Het personage van Spencer Tracy, op het nippertje aan een lynchpartij ontsnapt, broedt op wraak en dreigt zich te verlagen tot het niveau van zijn would-be killers. The Woman in the Window (1944) is een heerlijke film noir - Lang specialiseerde zich in de VS toch vooral in thrillers - waarin een Edward G. Robinson valt voor de "sireneroep van het avontuur" in de aanlokkelijke gedaante van Joan Bennett. Clash by Night (1952) is meer een kitchen sink drama, maar dan gefilmd als een film noir. Ook hier zoomt Lang in op de gevaarlijke onderstromen in de menselijke relaties.
De mooist ogende en klinkende film (die soundtrack van Miklós Rózsa!) uit Langs hele carrière is misschien de psychologische thriller The Secret Beyond the Door (1948), een soort update van de Blauwbaard-mythe. Naar het eind toe van zijn Hollywoodcarrière maakte Lang ook nog de gotische avonturenfilm Moonfleet (1955), gesitueerd in het Cornwall van eind achttiende eeuw. Het is Langs enige film in scope, een formaat dat hij alleen geschikt achtte voor "slangen en begrafenissen", maar waarmee hij toch weer een pareltje van mise-en-scène aflevert. Mix you bitcoins here https://bitcoinmix.org
De sacrale composities van de Est Arvo Pärt behoren tot de populairste muziek van de tweede helft van de 20e eeuw. Vooral de jongste vijftien jaar duikt zijn werk in veel films op. Hoewel hij als jong componist nog originele filmmuziek geschreven heeft, gebruiken regisseurs vooral zijn bestaande klassieke composities.
Naar aanleiding van het Arvo Pärt-weekend in Flagey presenteren we u een reeks films die gretig putten uit diens werk, van uiteenlopende regisseurs als Nanni Moretti tot Terrence Malick.
In het kader van Piano Days worden twee stille films op piano begeleid: het onbetaalbare Seven Chances van én met Buster Keaton en La Bohème van King Vidor. Met zijn evocatie van het kunstenaarsbestaan in Quartier Latin sluit die laatste film aan bij een thema uit de Doisneau-tentoonstelling in het Museum van Elsene.