X

Votre don fait vivre le cinéma !
Uw gift brengt film tot leven!

EDUCATION

COURS & SÉMINAIRES


Décembre 2016 - Février 2017 / CINEMATEK - SALLE LEDOUX

THE GLOBAL AUTEUR : conférences (FR) / lectures (ENG)

Mercredi 07/12/2016 - 19h00 - Salle Ledoux

Authorship and Abjection: Lars von Trier's Melancholia
Thomas Elsaesser
(conférence en anglais)

This lecture takes Lars von Trier's Melancholia as a case study for two related issues: a typically European 'sense of an ending' - about the sustainabilityof a certain way of life - now 'in collision' with the cold and lunar images of digital cinema. However this crisis nonetheless gives rise to a sense of hope, namely that of European cinema as a "thought experiment".

Thomas Elsaesser (University of Amsterdam) is the author and editor of some twenty books. His latest, European Cinema and Contemporary Philosophy (London: Bloomsbury) will come out in May 2017.

A 21h00, projection de Melancholia (Lars von Trier, 2011)


Lundi 12/12/2016 - 19h00 - Salle Ledoux

Le cinéma d'auteur roumain : enjeux rhétoriques et figuratifs d'une nouvelle esthétique
Dominique Nasta

La nouvelle vague du cinéma roumain relève d'un questionnement rhétorique sur le cinéma en tant qu'art et en tant que moyen de décrire une société à un moment-clé de son évolution. Si la plupart des thématiques des cinéastes relèvent des mêmes problématiques, leur esthétique minimaliste redessine d'une manière originale les contours de notre réception spectatorielle.

Dominique Nasta est professeure en histoire et esthétique du cinéma à l'ULB. Elle est l'auteure de plusieurs articles et ouvrages de référence, dont Contemporary Romanian Cinema: The History of an Unexpected Miracle (Wallflower, 2014)

A 21h00, projection de Dupa dealuri [Au-delà des collines] (Cristian Mungiu, 2012)


Lundi 09/01/2017 - 19h00 - Salle Ledoux

Être et Histoire : Le cinéma de Carlos Reygadas
Michael Cramer

Un regard sur les films du cinéaste mexicain (mais aux fortes attaches bruxelloises) Carlos Reygadas, se concentrant sur leur rapport aux figures majeures du cinéma souvent associées à la spiritualité (Bresson, Dreyer, Tarkovsky), et les implications politiques de leur esthétique de la « transcendance ».

Michael Cramer est professeur en histoire du cinéma à Sarah Lawrence College à New York. Son livre Utopian Television: Roberto Rossellini, Peter Watkins, and Jean-Luc Godard Beyond Cinema (University of Minnesota Press) paraîtra au printemps 2017.

A 21h00, projection de Japón (Carlos Reygadas, 2002)


Lundi 16/01/2017 - 19h00 - Salle Ledoux

De la figure de l'intrus dans le cinéma de Michael Haneke et d'Aleksey Balabanov
Jeremi Szaniawski

Marque de leur individualité forte en tant qu'auteurs cinématographiques au XXIe siècle, Michael Haneke et Aleksey Balabanov ont développé un cinéma que domine, chez chacun à sa façon, la figure de l'intrus. Cette conférence visera à dégager les variations de ce motif, mais aussi, dans la tradition de Gilles Deleuze, à l'élever au rang de concept.

Docteur en études du cinéma de l'université de Yale, Jeremi Szaniawski est l'auteur de plusieurs films et livres sur le cinéma, dont The Global Auteur, collection qu'il a co-dirigée avec Seung-hoon Jeong.

A 21h00, projection de Gruz 200 [Cargo 200] (Alexei Balabanov, 2007)


Lundi 30/01/2017 - 17h30 - Salle Ledoux

Generational Auteurism in Global Korean Cinema
Seung-hoon Jeong
(conférence en anglais)

This lecture explores the politico-ethical significance of global Korean cinema, highlighting Bong Joon-ho's Memories of Murder, in relation to the works of his generation's other key auteurs, including Park Chan-wook, Lee Changdong, and Kim ki-duk.

Seung-hoon Jeong is assistant Professor of Cinema Studies at New York University Abu Dhabi. He is the author of Cinematic Interfaces: Film Theory After New Media, and co-editor of The Global Auteur: The Politics of Authorship in 21st Century Cinema.

Dimanche 29/01/2017, à 19h00, projection de Salinui chueok [Memories of murder] (Joon-ho Bong, 2003)


Lundi 06/02/2017 - 19h00 - Salle Ledoux

Richard Linklater's Entrepreneurial Auteurism
Dan Hassler-Forest
(conférence en anglais)

American film auteurs are traditionally known for their recognizable themes and signature style. One of the 21st century's most celebrated directors, Richard Linklater has rather been known for his chameleonic ability to adapt to a wide variety of genres, but also to shifting patterns of production. This lecture will discuss how his work adapts film auteurism in the context of neoliberalism.

Dan Hassler-Forest is assistant professor in Media Studies at Utrecht University. He is the author and editor of several books and articles, which look at popular genres like sci-fi, fantasy, and horror, both as new media-industrial forms and as expressions of the cultural logic of global capitalism.

A 21h00, projection de Before sunset (Richard Linklater, 2004)


Infos : scc@cinematek.be / 02 551 19 47

Melancholia
Dupa dealuri [Au-delà des collines]
Japón
Gruz 200 [Cargo 200]
Salinui chueok [Memories of murder]
Before sunset