X

Votre don fait vivre le cinéma !
Uw gift brengt film tot leven!

CLASSICS & ANTHOLOGIES

EUROPESE AVANTGARDES

01.12 > 04.02


 

CINEMATEK & BOZAR bundelen de krachten voor een hommage aan de Avant-Garde !

Europese Avant-Garde filmticket van CINEMATEK = € 2 reductie op de expo ‘The power of the avant-garde, now and then’ in BOZAR.

Expoticket ‘The power of the avant-garde, now and then’ in BOZAR = € 2 reductie voor een film naar keuze uit de cyclus Europese Avant-Garde in CINEMATEK.

 

BOZAR / Power of the Avant-Garde, Now and Then

 

De late jaren 1910 en de jaren 1920 waren een hoogtepunt voor diverse filmavantgardes. Naar aanleiding van The Power of the Avantgarde in BOZAR, een hommage in een aantal kortfilmprogramma's.


De avantgardistische filmexperimenten ontstonden in navolging van de avantgardes in diverse andere artistieke disciplines en het ontstaan van specifieke filmclubs voor 'moeilijkere' films (voorbode van de art house cinema's) en de internationalisering van het filmbedrijf in het algemeen. De Dada-beweging liep op zijn einde, maar kende nog een vitaal staartje in het filmwerk van een amalgaam van multidisciplinaire kunstenaars o.a. Man Ray, René Clair, Dudley Murphy, Fernand Lèger en Marcel Duchamp ruimde dan baan voor het surrealisme. Luis Bunuel produceerde met Un chien andalou de meest emblematische surrealistische film, maar was, net als vele anderen (Germaine Dulac en Antonin Artaud, die tekenden voor La Coquille et le clergyman) geen 'voltijds' surrealist. De eerste cinéma pur film was Henri Chomette's Jeux des reflets et de la vitesse, waarin figuratieve noch verhalende elementen de toon zetten maar wel de puur abstracte kwaliteiten van het beeld. In dezelfde periode zien we ook de lyrische stadsdocumentaire verschijnen, zoals Vigo's À propos de Nice en Storcks Images d'Ostende en vertelexperimenten zoals die van de Belg Charles Dekeukeleire. Na de invoering van het geluid was het hoogtepunt van de filmavantgardes voorbij, het maakte filmmaken immers een stuk duurder. Daarnaast noopte het opkomende fascisme tot een politieker cinema.

Met de steun van Âge d'Or Festival