facebook instagram twitter
X

Votre don fait vivre le cinéma !
Uw gift brengt film tot leven!

CLASSICS & ANTHOLOGIES

YERVANT GIANIKIAN & ANGELA RICCI LUCCHI

05.02 > 28.02


In samenwerking met ERG & BOZAR Cinema.

Op uitnodiging van erg (école supérieure des arts) komen Yervant Gianikian en Angela Ricci Lucchi hun werk voorstellen in Brussel : met op 05.02 een avondvullend programma in BOZAR, gevolgd door een door de regisseurs zelf uitgekozen selectie van eigen werk en een carte blanche, vanaf 07.02 in CINEMATEK.


Yervant Gianikian werd in 1942 in Merano geboren uit Armeense ouders. Hetzelfde jaar zag Angela Ricci Lucchi in Lugo di Romagna het levenslicht. Zij studeerde schilderkunst. Hij volgde een opleiding architectuur in Venetië. Sinds het midden van de jaren 70 werken ze samen. Ze zijn vooral bekend voor hun artisanale montagefilms waarin vertelling, poëzie en kritische analyse samengaan. Milaan is hun thuisbasis.
Gianikian en Ricci Lucchi hebben hun sporen verdiend in de hedendaagse filmavant-garde en hun werk geldt als referentie. Terugkerende thema’s als ondermeer totalitarisme, kolonialisme, WO I, genocide, racisme bekijken ze steeds doorheen een uniek gebruik van archiefmateriaal en found footage. Frames uit het bronmateriaal worden uitvergroot, herkaderd, met de hand ingekleurd, enz. Door hermontage en vertraging/versnelling van de beelden krijgen ze een nieuwe ‘betekenis’. Hiervoor werken de filmmakers met hun eigen uitvinding: de camera analitica.
Door niet terug te deinzen om historische documenten te manipuleren, herdefiniëerden Gianikian en Ricci Lucchi de documentaire vorm. Ze benaderen het concept ‘archief’ op een heel eigenzinnige manier, ze verklaarden hierover: « Wat ons interesseert, is betekenis geven aan wat we zien in archieven; ons archief is abstract, apocryptisch. Het is een verzameling van bijgewerkte visies, her-lezen in het heden. (…) Voor ons gaan ethiek en esthetiek hand in hand. Her-filmen betekent her-duiden. Het gaat er om de historische ideologie in publiek en privaat material bloot te leggen; om de kracht van beelden te tonen, zonder woorden, zonder commentaar, zonder didactiek. We brengen vergeten beelden terug naar het heden en dwingen mensen om na te denken, om verbanden te leggen tussen heden en verleden.”
Een overzicht van de films van Gianikian & Ricci Lucchi biedt een catalogus van menselijke bewegingen die een openbaring zijn van de blijvende spanning van sociale en politieke conflicten, van de kracht van propaganda, van het geweld van bepaalde gebruiken en aanvaarde gewoontes. De beelden maken deel uit van een cinematografisch geheel waarin de aandacht voor pellicule als materiaal steeds een centrale plaats inneemt. Hun films leveren dan ook het bewijs dat ze altijd weer de strijd willen aangaan tegen de vergetelheid, die van de materiële erosie van het beeld, maar ook de politieke erosie van het geheugen.

 

Voir aussi

05.02 - 19:00 / BOZAR Oh! Uomo -vertoning gevolgd door een gesprek tussen Yervant Gianikian, Angela Ricci Lucchi & Jean-Pierre Rehm (Directeur van FIDMarseille).

07.02 - 19:00 / CINEMATEK Dal polo all’Equatore (Du pôle à l’Équateur), in aanwezigheid van de filmmakers

08.02 > 26.02 carte blanche Gianiakian & Ricci Lucchi

18.02 Gianikian - Ricci Lucchi 5 van Yervant Gianikian, Angela Ricci Lucchi / Onderwerp is Cesare Lombroso, een criminoloog die onderzoek deed naar de reukzin van misdadigers. Of is het eerder een film over de sluiting van een museum? Essence d'absinthe, een mijmering over lichaam en pellicule, vertrekt van een pornofilm uit de jaren 20. En voor hun eerste grote film op basis van found footage, Karagoez (Ottomaans schaduwtheater), konden Gianikian en Ricci Lucchi rekenen op de steun van Jonas Mekas. Onder zijn aanmoediging versneden ze fictiefilms uit hun 9.5 mm collectie met een aantal korte documentaires. Het resultaat is ei zo na surrealistisch.