X

Votre don fait vivre le cinéma !
Uw gift brengt film tot leven!

EXPO

CINEMA EXPOSEREN


Architecten Robbrecht & Daem weten hoe patrimoniaal erfgoed – met succes – in eigentijds perspectief te plaatsen. De immense collecties van het Filmarchief vandaag tentoonstellen vraagt eenvoudigweg om een filmmuseum  volgestouwd met de laatste technologische hoogstandjes. De mogelijkheden van de nieuwe digitale technologie stellen ons in staat de gigantische hoeveelheid aan informatie te organiseren en op een gebruiksvriendelijke manier te ontsluiten voor een publiek. De architecten kijken echter voorbij de technologie. We gaan uit van de veranderde, hedendaagse manier van kijken: non-lineair, gelaagd en verweven. Onze blik is welwillender geworden, we kunnen een gelaagde stroom van informatie goed aan. Samen met Voet-Theuns ontwierpen Robbrecht & Daem de nieuwe ruimte volgens een modulair principe.

Bewegende voorwerpen

De voorgeschiedenis van cinema wordt tot leven gewekt in een rariteitenkabinet: de WUNDERKAMMER. In vitrines worden curiosa van de voorbije eeuwen uitgestald; zowel cruciale uitvindingen als mechaniekjes
die gewoon schitterend zijn om naar te kijken. Of om mee te spelen; sommige apparaten kunnen immers aangezet worden tot een bewegend spel van licht en schaduw.

Bewegende beelden

Ook de expositieruimte biedt de gelegenheid film te bekijken. Op acht synchroon gestuurde hoge definitieschermen zet de REMIX filmfragmenten en kortfilms tegenover elkaar. De MOVIOLA’S zijn vier filmtafels waar interactief en  individueel een databank vol films uit minder belichte delen van de collectie geraadpleegd en gevisioneerd kan worden.

Day for night

Met haar strakke, sobere vormgeving straalt de zaal veeleer een architecturale tijdloosheid uit dan scenografische vergankelijkheid. CINEMATEK is geen tijdelijke tentoonstelling maar een permanente  expositie en erfgenaam van Jacques Ledoux’s museum – een ruimte waar het Filmarchief haar schatten laat schitteren. De architectuur die Horta uitdacht wordt optimaal benut in een scenografie die zich door filmtechnieken laat inspireren. De zaal is overdag in natuurlijk licht gehuld, terwijl ’s avonds het schemerduister invalt, alsof er een nuit américaine-techniek aan te pas kwam (nachtopnames die overdag
gebeuren, zie ook Truffauts gelijknamige film).

© Begum Lerot
© Begum Lerot